رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر همت بلندي باشد حتماً آباداني شهر قم نيز محقق خواهد شد و براي اينكه شرايط شهر قم به حد ايده آل برسد نيازمند تلاشهاي بيشتري هستيم.(تاریخ انتشار 95/10/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، علي لاريجاني پيش از ظهر امروز در مراسم اتمام حفاري مكانيزه خط يك مترو شهر قم، با اشاره به جزئيات اجراي خط نخست مترو قم، اظهار كرد: شهرداري خوب است كه فراز و نشيب آغاز و روند اجراي اين پروژه را براي شهروندان بگويد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با توجه به اينكه منابع در كشور محدود است و مشكلاتي در امور اجرايي داريم اين پروژه فراز و نشيبهاي فراواني داشت كه بالاخره به سرانجام رسيد.
لاريجاني با تاكيد بر جايگاه قم در نگاه مقام معظم رهبري، اظهار كرد: قم واقعاً بايد در تراز بين المللي تعريف شود و همه بخشهاي حكومت اين نگاه را داشته باشند و علاوه بر اينكه جمعيت زيادي در قم هست محل رجوع بوده و جايگاه عظيمي در كشور و جهان اسلام دارد و همه بايد دست به دست هم دهند و نظر رهبري در خصوص شهر قم را محقق كنند.
وي با اشاره به اجراي خط نخست مترو قم، از تلاشهاي شهردار و شوراي شهر براي تكميل اين پروژه تقدير كرد و افزود: در زمان خوب و معقولي اين پروژه انجام شد و نسبت به پروژههاي عمومي كشور كه معمولاً طولاني ميشود اين پروژه در زمان خوبي سامان پيدا كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حمايتهاي نمايندگان شهر قم براي تكميل اجراي پروژه مترو قم، گفت: قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء نيز در روند تكميل اين پروژه تلاشهاي ويژهاي داشت و با روحيه بسيجي كار را سامان دادند و با وجود مشكلات مالي همراهي خوبي داشتند و هم در پروژه آبرساني به قم خوب عمل كردند و هم در اين حفاري مترو انصافاً با تمام وجود قرارگاه وارد شد.
لاريجاني با اشاره به پيگيريهاي انجام شده براي اجراي خط دوم مترو، تصريح كرد: با آقاي نوبخت در اين خصوص صحبتهايي انجام شد و بالاخره قبول شد كه جزو پروژههاي ملي باشد و تلاش خواهيم كرد كه در بودجه سال آينده هم اعتبارات خوبي نيز اختصاص پيدا كند.
وي اجراي خط دوم مترو را براي شهر قم لازم دانست و افزود: شهر قم محروميتي از قبل دارد و با توجه به افق بلندي كه رهبري مشخص كردند بايد بقيه بخشهاي كشور را در اين زمينه هماهنگ كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه يكي از پايه گذاران مترو در كشور آيتالله هاشمي رفسنجاني بود، تصريح كرد: در زمان جنگ ايشان پيگيري زيادي براي اجراي اين پروژه در كشور داشت و برخي مخالف اين امر بودند.
لاريجاني خاطرنشان كرد: آباداني شهرها به زيرساختهاي اصلي بستگي دارد اما در مورد شهر قم نيازمند كمك بخشهاي متنوع هستيم؛ تعريف شهر قم نبايد مثل گذشته باشد، اين شهر هويت جديدي پيدا كرده و هم مديران دروني و هم بخشهاي كشوري بايد همراه و كمك باشند.
وي با اشاره به پروژه قطار سريع السير، اظهار كرد: ايستگاه قم بايد در جايي باشد كه شهروندان دسترسي راحتي به آن داشته باشند و مسئولان بايد به اين امر توجه ويژهاي داشته باشند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه دسترسي شهروندان به ايستگاه قطار بايد خيلي آُسان باشد، گفت: استانداري و شهرداري پيگير باشند تا زحمتي كه قميها براي قطار سريعالسير كشيدند بالاخره سودي هم به اين شهر برساند.
لاريجاني با اشاره به چالش فرودگاه قم، گفت: فرودگاه براي شهري مذهبي ضروري است و بايد توجه خاصي به آن شود؛ استاندار تلاش دارد كه مشكلات اين پروژه هم رفع شود.
وي ضمن تقدير از رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور براي پيگيري بدهيهاي شهرداري قم، گفت: حق هم همين بود چون حجم بدهيهايي كه وجود داشت زياد بود و دست و پاي شهرداري را گرفته بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تكميل تمام پروژههاي نيمه تمام شهر قم تا پايان سال، تصريح كرد: اين بسيار خبر خوبي است و انتظار هم از شهردار قم اين بود كه با همين انضباط كارها را سامان دهند تا بدهيها نيز رفع شود.
لاريجاني با اشاره به بودجه ۲ هزار ميليارد سال آينده شهر قم، گفت: اگر همت بلندي باشد حتماً آباداني شهر قم نيز محقق خواهد شد و براي اينكه شرايط شهر قم به حد ايده آل برسد نيازمند تلاشهاي بيشتري هستيم.
وي با اشاره به پروژه بلوار پيامبر اعظم(ص)، گفت: در اين خصوص سفارش كافي به وزير راه و شهرسازي شده است تا كار شورا و شهرداري سامان پيدا كند و زمينه براي رفت و آمد بهتر شهروندان در اين بخش فراهم شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به روند تكميل خط نخست مترو قم، تصريح كرد: اين پيگيريها براي دريافت فاينانسها و خطوط اعتباري موجب ميشود شهر قم نيز از برنامههاي كشور و اعتبارات مركزي بي نصيب نباشد.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.