در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر ، اعضای شورا به شهرداری قم مجوز دادند تا تفاهمنامهای با یکی از شرکتهای چینی برای تامین تجهیزات قطار شهری قم منعقد کند.(تاریخ انتشار 1397/3/1)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز، چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.
دکترسقائیاننژاد شهردارقم ، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، علیرضا قاری قرآن معاون فنی و عمرانی، محسن رنجبر معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی، سیدمرتضی حسامنژاد معاون مالی و اقتصادی و دیگر معاونین و مدیران شهری نیز در این جلسه حضور داشتند.
اخذ مجوز تفاهمنامه فی مابین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین به منظور خرید تجهیزات و احداث پروژههای عمرانی شهر قم نخستین دستور این جلسه بود که از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و به تصویب رسید.
وی در تشریح این لایحه اظهار کرد: این تفاهمنامه در قالب یوزانس و با یک سال تنفس، 20 درصد پیش پرداخت و چهارساله برای خرید سه رام قطار و پیشبرد عملیات عمرانی خط اول مترو قم است.
اخوان با بیان اینکه مبلغ این قرارداد 50 میلیون یورو است گفت: هزینه کارمزد و مدیریت در مجموع حدود 16 درصد است.
قاری قرآن معاون شهردار قم نیز در این خصوص گفت: با این شرکت برای فاینانس خط دوم مترو در حال مذاکره هستیم و یکی از شرکتهای پیشرو چین در زمینه خدمات مترویی است به همین خاطر تلاش کردیم در خط اول نیز بخشی از کار به آنها سپرده شود.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم افزود: در بحث فاینانس و گرفتن اعتبارات مالی از شرکتهای مختلف به صورت مذاکرهای اتفاق میافتد چرا که بازپرداخت وام را باید متعهد شوند و انتخاب این شرکت به این خاطر بود که توانایی مالی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه با شرکت روسی هم در این خصوص مذاکراتی شد که به نتیجه نرسید تصریح کرد: قرارداد هیچ چیز پنهانی ندارد و مسائل حقوقی آن توسط مجموعه اداره کل حقوقی شهرداری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.
محسن محرری با بیان اینکه چارهای نداریم تا با تامین سه رام قطار فاز یک خط اول مترو راهاندازی شود اظهار کرد: بازپرداخت این مبلغ تفاهمنامه که بیش از 500 میلیارد تومان خواهد بود ممکن است برای شهر مشکلساز شود.
وی اضافه کرد: در کنار این مساله شهرداری اوراق مشارکت نیز فروخته است و برای بازپرداخت آن نیز باید فکری شود.
امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وضعیت کلانشهرهای کشور در توسعه خطوط قطار شهری تصریح کرد: ما چند سال از کلانشهرهای دیگر در حوزه قطار شهری عقبتر هستیم و ما صرفا فعلا پیگیری نمایندگان را داریم و بعد از اینکه پروژه راهاندازی شود قطعا مطالبه اجتماعی در زمینه توسعه خطوط و تجهیز آنها افزایش خواهد یافت.
آتش زر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بندهای تفاهمنامه شهرداری با شرکت نورینکو چین بیان کرد: اگرچه قرارداد تامین تجهیزات با شهرداری است اما باید با این دیدگاه مسیر را ادامه دهیم که از ظرفیت مجلس و دولت و بزرگان استفاده کرده و آنها بخشی از مبلغ را تامین کنند.
وی با اشاره به وضعیت کلانشهرهای مختلف کشور در روند تامین تجهیزات مترو گفت: شهرهای دیگر نیز به همین شکل عمل کردهاند و ما هم در این زمینه باید از امکانات دولتی استفاده کنیم.
شهردار قم هم با بیان اینکه کلانشهرهای مختلف در دریافت تسهیلات فاینانس مسابقه گذاشتهاند تصریح کرد: ما در این زمینه با احتیاط حرکت میکنیم چراکه به فکر بحث بازپرداخت آنها هستیم.
سقائیاننژاد تصریح کرد: 330 میلیارد تومانی که در سال 94 انجام شده در حال پرداخت هستیم و مابقی شهرداریها اقساط خود را پرداخت نکردهاند.
وی اضافه کرد: این تفاهمنامه راهی است که اجازه ندهیم مسیر برای تامین منابع بسته شود؛ در این تفاهمنامه تمام منابع از محل شهرداری باید تامین شود و دولت در آن دخیل نیست.
رئیس شورای شهر قم با اشاره به جزئیات این لایحه تصریح کرد: در اینکه رقم قرارداد قابل توجه بوده و تصمیم بزرگی باید گرفته شود شکی نداریم اما این کار یکی از سه روش برای تامین واگن در کشور است.
عبدالله جلالی گفت: این روش اولویت اول نیست و راهکار دیگری چون پوژن در حال دنبال شدن است که ممکن است این کار به نتیجه برسد.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.