ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

مجوز عقد تفاهم‌نامه با یکی از شرکت‌های چینی برای تامین تجهیزات قطار شهری قم

20 خرداد 1397

در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر ، اعضای شورا به شهرداری قم مجوز دادند تا تفاهم‌نامه‌ای با یکی از شرکت‌های چینی برای تامین تجهیزات قطار شهری قم منعقد کند.(تاریخ انتشار 1397/3/1)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهر نیوز، چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

دکترسقائیان‌نژاد شهردارقم ، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، علیرضا قاری قرآن معاون فنی و عمرانی، محسن رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی، سیدمرتضی حسام‌نژاد معاون مالی و اقتصادی و دیگر معاونین و مدیران شهری نیز در این جلسه حضور داشتند.

اخذ مجوز تفاهم‌نامه فی مابین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین به منظور خرید تجهیزات و احداث پروژه‌های عمرانی شهر قم نخستین دستور این جلسه بود که از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد و به تصویب رسید.

وی در تشریح این لایحه اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در قالب یوزانس و با یک سال تنفس، 20 درصد پیش پرداخت و چهارساله برای خرید سه رام قطار و پیشبرد عملیات عمرانی خط اول مترو قم است.

اخوان با بیان اینکه مبلغ این قرارداد 50 میلیون یورو است گفت: هزینه کارمزد و مدیریت در مجموع حدود 16 درصد است.

قاری قرآن معاون شهردار قم نیز در این خصوص گفت: با این شرکت برای فاینانس خط دوم مترو در حال مذاکره هستیم و یکی از شرکت‌های پیشرو چین در زمینه خدمات مترویی است به همین خاطر تلاش کردیم در خط اول نیز بخشی از کار به آنها سپرده شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم افزود: در بحث فاینانس و گرفتن اعتبارات مالی از شرکت‌های مختلف به صورت مذاکره‌ای اتفاق می‌افتد چرا که بازپرداخت وام را باید متعهد شوند و انتخاب این شرکت به این خاطر بود که توانایی مالی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه با شرکت‌ روسی هم در این خصوص مذاکراتی شد که به نتیجه نرسید تصریح کرد: قرارداد هیچ چیز پنهانی ندارد و مسائل حقوقی آن توسط مجموعه اداره کل حقوقی شهرداری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

محسن محرری با بیان اینکه چاره‌ای نداریم تا با تامین سه رام قطار فاز یک خط اول مترو راه‌اندازی شود اظهار کرد: بازپرداخت این مبلغ تفاهم‌نامه که بیش از 500 میلیارد تومان خواهد بود ممکن است برای شهر مشکل‌ساز شود.

وی اضافه کرد: در کنار این مساله شهرداری اوراق مشارکت نیز فروخته است و برای بازپرداخت آن نیز باید فکری شود.

امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وضعیت کلان‌شهرهای کشور در توسعه خطوط قطار شهری تصریح کرد: ما چند سال از کلان‌شهرهای دیگر در حوزه قطار شهری عقب‌تر هستیم و ما صرفا فعلا پیگیری نمایندگان را داریم و بعد از اینکه پروژه راه‌اندازی شود قطعا مطالبه اجتماعی در زمینه توسعه خطوط و تجهیز آنها افزایش خواهد یافت.

آتش زر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بندهای تفاهم‌نامه شهرداری با شرکت نورینکو چین بیان کرد: اگرچه قرارداد تامین تجهیزات با شهرداری است اما باید با این دیدگاه مسیر را ادامه دهیم که از ظرفیت مجلس و دولت و بزرگان استفاده کرده و آنها بخشی از مبلغ را تامین کنند.

وی با اشاره به وضعیت کلان‌شهرهای مختلف کشور در روند تامین تجهیزات مترو گفت: شهرهای دیگر نیز به همین شکل عمل کرده‌اند و ما هم در این زمینه باید از امکانات دولتی استفاده کنیم.

شهردار قم هم با بیان اینکه کلان‌شهرهای مختلف در دریافت تسهیلات فاینانس مسابقه گذاشته‌اند تصریح کرد: ما در این زمینه با احتیاط حرکت می‌کنیم چراکه به فکر بحث بازپرداخت آنها هستیم.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد: 330 میلیارد تومانی که در سال 94 انجام شده در حال پرداخت هستیم و مابقی شهرداری‌ها اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه راهی است که اجازه ندهیم مسیر برای تامین منابع بسته شود؛ در این تفاهم‌نامه تمام منابع از محل شهرداری باید تامین شود و دولت در آن دخیل نیست.

رئیس شورای شهر قم با اشاره به جزئیات این لایحه تصریح کرد: در اینکه رقم قرارداد قابل توجه بوده و تصمیم بزرگی باید گرفته شود شکی نداریم اما این کار یکی از سه روش برای تامین واگن در کشور است.

عبدالله جلالی گفت: این روش اولویت اول نیست و راهکار دیگری چون پوژن در حال دنبال شدن است که ممکن است این کار به نتیجه برسد.

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.