پروژه خطA قطار شهری قم، شمال غرب شهر قم را به جنوب شرقي آن متصل مینماید و مطالعات زمینشناختی نیز در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خطA متروی قم با حفظ دسترسیهای محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه مییابد.
مشخصات پروژه مترو
قم استانی در مرکز ایران در مجاورت استانهای تهران، مرکزی، اصفهان و سمنان است و برای عبور از استانهای شمالی به استانهای مرکزی و جنوبی کشور میبایست از این استان گذر کرد.
وجود آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و همچنين مسجد جمکران سالانه جمع کثیری از زائران ایرانی و کشورهای مسلمان جهان را به سوی خود جلب میکند؛ همچنین وجود حوزه علمیه قم و حضور برخی از مراجع تقلید در این شهر و استقبال جمع کثیری از مسلمانان جهان برای تحصیل در این حوزه، وجهه شهر را به گونه دیگری تغییر داده است.
پروژه خط A قطار شهری قم، شمال غربی به جنوب شرقی میباشد و مطالعات زمینشناختی نیز در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خط A متروی قم با حفظ دسترسیهای محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه مییابد. لازم به ذکر است، دسترسی به قطار شهری برای مسافران درون شهری از طریق ۱۴ ایستگاه که به ترتیب از A۱ تا A۱۴ نامگذاری شدهاند پیشبینی شده است. سکوهاي مسافرگيري در کلیه ایستگاهها در طرفین خط ریلی قرار داشته و بدون قوس مي باشند. متوسط طول ایستگاهها ۱۰۹ متر و فاصله مرکز به مرکز ایستگاههای متوالی بین ۶۶۰ تا ۱۹۸۰ متر يعني بطور متوسط ۱ کیلومتر میباشد.
این خط شامل توقفگاه ابتدایی در حوالی مسجد جمکران بوده و محل دپو آن در منطقه کامکار میباشد.دپوی خطدر انتهای مسیر، ۳۷ هکتار مساحت دارد و بعد از ایستگاه A۱۴ (کامکار) به سمت شمال شرق، با عبور از زیر بزرگراه قم– اراک در نظر گرفته شده است.
موقعیت قرارگیری محل دپو در این منطقه و فاصله 4.5 کیلومتری از ایستگاه گارمانوری خط راهآهن تهران-قم، امکان اتصال خط A متروی قم را به ایستگاه یاد شده میسر میگرداند.
ابتدای مسیر از توقفگاه ابتدایی (در تراز ۱۸- متر) شروع و با توجه به پلان طراحی شده از میدان بقیها...، ولیعصر، در امتداد خیابان دلآذر تا میدان پلیس ادامه مییابد و سپس با عبور از موقعیت خیابان میرزای قمی، محلة چهلاختران، تقاطع غیرهمسطح عمار یاسر به چهار راه بازار، پل علیخانی، میدان مطهری، خیابان هدف، میدان سعیدی با قوسهایی در طول خیابان امامزاده ابراهیم(ع). در ادامه بعد از عبور از تقاطع غیرهمسطح راهآهن و عبور از مقابل صحن امامزاده ابراهیم(ع)، میدان معصومیه، میدان کشاورز ادامه مییابد و در انتها به محله قلعه کامکار رسیده و به پایان میرسد.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.