دو تفاهم نامه همکاری راجع به فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم به روشEPCF، بین سازمان قطار شهری به نمایندگی جناب آقای مهندس نیلیه و شرکت نورینکو چین به نمایندگی آقای وانگ یتائو، قائم مقام مدیر عامل شرکت نورینکو امضاء شد. 1394/11/01
به گزارش واحد روابط عمومی طی جلسهای که در محل سازمان قطار شهری قم با حضور نمایندگان آن سازمان و نمایندگان شرکت بین المللی نورینکو چین برگزار شد، دو تفاهم نامه همکاری فاینانس فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم، پس از ساعت ها بحث و بررسی به امضاء طرفین رسید.
در این جلسه مدیر عامل سازمان قطار شهری با تأکید بر تسریع روند ساخت پروژه های ریلی شهری قم، ابراز امیدواری کرد که بتوان از طریق فاینانس بخشی از هزینه های سنگین پروژه ها را تأمین نمود.
شرکت بین المللی نورینکو یکی از پیشگامان صنعت حمل و نقل ریلی، سیستم های حمل و نقل عمومی و انرژی های تجدید پذیر است که در چین و نیز سطح بین الملل در حال فعالیت می باشد. این شرکت بیش از 25 سال در پروژه های مختلف زیر ساختی در ایران فعالیت داشته است که از جمله می توان به فاینانس خط تهران-کرج، خط 4 و 3 مترو تهران و نیز مترو اهواز اشاره کرد. در این جلسه نماینده شرکت نورینکو با معرفی آن شرکت و پیشینه فعالیت های آن به ارائه توضیحاتی در حوزه پروژه های عمرانی در دست احداث خود و روند اجرایی آنها در ایران پرداخت.
طبق این تفاهم نامه ها طرف چینی تعهدات مربوط به مهندسی، تأمین، ساخت و خدمات مالی (فاینانس) فاز دوم خط A مترو و فاز دوم منوریل قم را بر عهده گرفت و مقرر گردید آن شرکت پس از انجام مطالعات، پیشنهاد فنی خود را به سازمان قطار شهری قم تقدیم کند و نیز تمام منابع مالی در دسترس را جهت ارزیابی و تصمیم گیری نهایی به طرف مقابل پیشنهاد نماید.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حملونقل به خطوط انبوهبر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B حملونقل ریلی قم هماکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیشبینی میشود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.
استاندار قم با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستمهای نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهرهبرداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.