مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به شتاب گیری روند اجرای پروژه خط یک مترو قم، گفت: شهروندان قمی در سال 1400 سوار مترو میشوند.
به گزارش شهرنیوز، منصور درویشی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه قطار شهری قم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: خبرنگاران نقش مؤثر و بسزایی در انعکاس فعالیتهای مترو دارند و درخواست ما این است که بیشازپیش فعالیتهای زیرزمینی این طرح بزرگ و تأثیرگذار شهری را رسانهای کرده و به مردم اطلاعرسانی کنند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه امروز مردم باید بدانند که چه اتفاقی در زیرزمین و در عمق ۲۲ متری زمین صورت میگیرد، افزود: اجرای طرح عمرانی در این عمق زمین کار دشواری است و باید به تمام کارگران و مهندسان عزیز و زحمتکش نیز خدا قوت عرض کنیم.
درویشی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ اجرای متروی قم آغازشده و در حال حاضر نیز با قدرت در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این طرح مشکل مالی نداریم و مشکلات موجود مشکلات قراردادی است که در حال برطرف شدن است.
وی ابراز کرد: با توجه به وعده دادهشده خردادماه ۱۴۰۰ تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم را انجام دهیم و پس از انجام تستهای آزمایشی حرکت قطار که بهطورمعمول بین سه تا شش ماه است، شهروندان و زائران شهر کریمه اهلبیت(س) میتوانند سوار مترو شوند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مشخصات خط یک قطار شهری قم بیان کرد: این طرح بزرگ عمرانی شهری با دارا بودن ۱۴ ایستگاه دارای ۱۴.۸ کیلومتر طول است که با برنامهریزی صورت گرفته قرار است مرحله نخست این خط حدفاصل دو ایستگاه ۹ و ۱۴ به طول شش کیلومتر تا پایان خردادماه امسال به بهرهبرداری برسد.
درویشی یادآور شد: طول متوسط هر ایستگاه ۱۱۰ متر بوده و فاصله بین ایستگاهها بین ۶۶۰ تا یک هزار و ۹۸۰ متر و بهطور متوسط حدود یک کیلومتر است که ظرفیت حمل مسافر برای خط یک متروی قم ۲۳ هزار و ۲۵۰ نفر در ساعت پیشبینیشده و فاصله زمانی اعزام قطارها نیز ۱۵۰ ثانیه است.
وی اظهار داشت: تعداد قطارهایی که قرار است در این مسیر کامل مورد بهرهبرداری قرار گیرد ۲۶ رام و هر رام نیز شامل ۵ واگن است.*
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.