مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری شهرداری قم ظهر روز دوشنبه در حاشیه آئین افتتاح 57 پروژه شهرداری قم که به مناسبت ایام دهه فجر و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور به همراه جمعی از مدیران شهری از ایستگاه مترو شهید مطهری بازدید کردند.
در این بازدید مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تشریح آخرین وضعیت پروژه کلان فاز نخست خط 1 مترو قم گفت: فاز نخست خط 1 مترو قم با اختصاص واگن آماده انجام مراحل تست گرم و بهرهبرداری می باشد و در خصوص اختصاص واگن نیز راهکارهای مختلف توسط وزارت کشور بهعنوان متولی تأمین ناوگان مترو در حال انجام است.
محمدرضا انگشتباف پیشرفت فیزیکی 2 ایستگاه مسافری فاز نخست را بیش از97 درصد عنوان کرد و افزود: در این فاز از 6 ایستگاه، 2 ایستگاه آن آماده بهرهبرداری بوده و ایستگاههای عبوری نیز در حال انجام مراحل عمرانی است تا در آینده امکان عبور ایمن قطار وجود داشته باشد.
وی افزود: برای توسعه مترو قم به سمت مسجد مقدس جمکران نیز که مورد تاکید ارکان سازمان قطار شهری و شورای اسلامی شهر قم می باشد، برنامه ریزی اولیه صورت پذیرفته و اقداماتی از قبیل بازنگری، مطالعات، طراحی و تهیه اسناد مربوطه در حال پیگیری و انجام می باشد که برای اجرای این فاز از پروژه طی برنامه 4 ساله با تکمیل حداقل 3 ایستگاه و ۹ کیلومتر مسیر، نیاز به تأمین اعتباری بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان می باشد.
محمدرضا انگشت باف در ادامه از بومی سازی بخش عمدهای از تجهیزات و روسازی در پروژه مترو قم برای اولین بار در سطح کشور خبر داد و آن را موجب کاهش خروج ارز از کشور و گام بزرگی به سمت خودکفایی و به حداقل رساندن واردات در زمینه صنعت ریلی کشور دانست.
آیت الله اعرافی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران اجرای پروژه بزرگ مترو قم، روند پیشرفت صورت گرفته نسبت به بازدید سال 1397 ایشان را قابل توجه دانست و استفاده از همه ظرفیت های شهر مقدس قم را به عنوان ام القری جهان تشیع در جهت حمایت از مترو قم ضروری دانست.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.