معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: پروژه متروی قم در بحث طراحی و اجرا با توجه به ضوابط و مقررات معماری برای افراد دارای معلولیت و نابینایان طراحی و مناسبسازی شده است.
عماد معینی در مصاحبه با واحد خبر سازمان قطار شهری قم عنوان نمود:
با توجه به قوانین و بخشنامههای موجود، طراحی ایستگاههای خط A با در نظر گرفتن موارد مربوط به ضوابط حمایت از معلولان و نابینایان مناسبسازی شده است.
وی افزود: مطابق موارد گفتهشده در ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، در خط A متروی قم با هدف بهبود شرایط استفاده افراد دارای معلولیت، نابینایان و سالمندان تلاش شده است تا این موضوع ازجمله طراحی و اجرای آسانسور معلولان به تعداد چهار مورد برای دسترسی افراد به طبقات و سکوی مسافر از سطح زمین به کار رفته است.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم با اشاره به طراحی و اجرای رمپهای معلولان در کنار پلهها در راههای ورودی خاطرنشان کرد: نصب و تجهیز پلهبرقی در کنار پله خشک در هر ورودی، طراحی و نصب مسیر نابینایان از سطح زمین تا محدوده سکوی قطار بهصورت پیوسته و نصب و نصب علائم حسی از دیگر اقدامات برای تسهیل تردد نابینایان و معلولان است.
معینی تأکید کرد: کل موارد در نظر گرفتهشده برای این اقدامات و متناسبسازی با در نظر گرفتن شفتها و تونلهای راهرو و آسانسور معلولان حدود ۴۰۰ میلیارد ریال در هر ایستگاه است که عمده آن تکمیلشده و یا در حال اجرا است.
وی افزود: در طراحیهای ایستگاههای فاز دوم خط A مترو قم نیز، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان و نابینایان طبق نشریه ۸۹۳ در بخش مترو مدنظر قرار گرفته است تا دسترسی این افراد به حملونقل پاک و عمومی محقق شود.
عملیات راهاندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم بر روی ریل و در تونل آغاز شد.
استاندار قم از تامین واگن متروی قم تا اسفند سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: شهرداری قم ۱۶۰ میلیارد تومان پیشپرداخت در این پروژه خواهد داشت.
مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به توافقات با دانشگاه علوم پزشکی گفت: تملک املاک در تعهد شهرداری برای احداث ایستگاه متروی نکویی قم در جریان است.
رئیس سازمان شهرداریها و معاون عمرانی وزارت کشور در بازدید از ایستگاه شهید مطهری پروژه مترو قم، از اقدامات انجامشده برای آمادهسازی فاز اول این پروژه تقدیر کرد.
در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
معاون عمرانی وزیر کشور ضمن بازدید از ایستگاه میدان مطهری متروی قم، بر تلاش دولت برای تامین واگن مترو تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۴ با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، به ریاست مجید متین فر سرپرست شهرداری قم برگزار گردید.