ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

آمادگی راه اندازی فاز نخست خط ۱ مترو قم از سال گذشته

31 مرداد 1403

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم؛ مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده راه اندازی شود

image

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم؛ مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده راه اندازی شود

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم گفت: اگر از هر طریقی واگن در اختیار قم قرار گیرد، مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده تست و راه اندازی شود.

محمد رضا انگشت باف با اشاره به روند اجرای پروژه مترو قم، اظهار داشت: در سال 96 موضوع فاز اول در شورای عالی فنی کشور مصوب شد و از همان زمان جلسات متعددی با مسئولان مربوطه در وزارت کشور در خصوص تامین واگن‌های مورد نیاز این پروژه برگزار گردید. 

وی اظهار داشت: در همین راستا وزارت کشور یک قرارداد فعال با شرکت خارجی بابت تامین واگن‌های اصفهان، شیراز و تبریز، داشت که به قم پیشنهاد دادند از محل افزایش ۲۵ درصدی این قرارداد، واگن‌های مترو قم نیز تامین شود و ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم. 

وی افزود: مجموعه قطار شهری قم بعد از این پیشنهاد، بحث‌های فنی را با شرکت چینی شروع کرد و در نهایت با این شرکت در خصوص مسائل فنی به توافق رسیدیم. 

انگشت‌باف خاطر نشان کرد: با جدیت این موضوع را پیگیری کردیم و در سال ۹۷ مصوبه هیات وزیران را اخذ و قرار شد وزارت کشور متولی تامین واگن پروژه مترو قم شده و از محل قرارداد 315 واگن،واگن‌های مترو قم نیز تامین گردد. 

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اینکه در مصوبه هیات وزیران، محدودیت‌هایی را در نظر گرفته بودند،‌ در سال ۹۸ با اصلاح این مصوبه، محدویت‌های موجود نیز برداشته شد. 

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از مصوبه هیات وزیران، بروکراسی اداری و از سوی دیگر تغییراتی که در بدنه مدیریتی سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور رخ داد و همچنین مسائل ارزی که برای کشور پیش آمد و به دنبال آن تغییر دولت، عملا قرارداد مترو قم تا آبان‌ماه 1401 بلاتکلیف باقی ماند. 

انگشت باف افزود: در آبان‌ماه سال 1401 و با شروع کار دولت سیزدهم،‌ پیگیری‌هایی را انجام دادیم که به دنبال آن قرارداد مترو قم به صورت رسمی به شرکت چینی ابلاغ و قرار شد این شرکت ساخت واگن‌های قم را انجام دهد. 

وی گفت: بر اساس قرارداد وزارت کشور، شرکت چینی قبل از شروع کار باید قسط اول قرارداد که معادل ۱۰ درصد آن یعنی ۷ میلیون یورو می‌باشد را دریافت کند و تا این پول را نگیرد، عملیات ساخت واگن را شروع نخواهد کرد ولی در جلسات فشرده کارشناسی، طراحی واگن ها براساس مشخصات قم مورد تایید قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم اضافه کرد: یکی از مجوزهای مورد نیاز برای پرداخت این قسط، مجوز ماده ۶۲ بودکه آبان‌ماه سال گذشته درخواست این مجوز را کرده بودیم و حدود ۱۰ ماه در دولت معطل ماند و به نتیجه نرسید. 

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته و در دولت جدید مجوز ماده ۶۲ را اخذ کردیم، گفت: بعد از اخذ مجوز ماده 62، یک قرارداد سه جانبه‌ای با بانک مرکزی،‌سازمان برنامه و وزارت کشور داشتیم که باید یک اصلاحیه به این قرارداد بزنیم تا دولت بتواند قسط اول را به شرکت چینی پرداخت کند.

انگشت باف ادامه داد: تعهد شرکت چینی این است که ظرف مدت ۶ تا ۸ ماه، واگن‌های مترو قم را بسازد و در اختیار قم قرار دهد. 

وی تصریح کرد: یک راهکار کوتاه مدت هم ما پیشنهاد دادیم مبنی بر اینکه تا فرآیند ساخت واگن‌های مترو قم انجام شود، واگن‌های مشهد که مازاد بر نیاز است،‌در اختیار قم قرار گیرد، اما متاسفانه با پیگیری‌های صورت گرفته توسط وزارت کشور، هنوز به نتیجه نرسیده است. 

انگشت‌باف در پایان سخنان خود اعلام کرد: تمام مسائل مربوط به ساخت،‌ برق و تجهیزات مترو قم که مربوط به مدیریت شهری بوده به صورت کامل انجام شده و اگر از هر طریقی واگن در اختیار قم قرار گیرد، ظرف یک‌ماه آینده می‌توانیم تست و راه اندازی داشته باشیم.

تگ ها :
آخرین اخبار

برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم به ریاست شهردار قم

اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.


امیدی تازه برای خط A متروی قم با خرید واگن داخلی

با هدف تسریع در بهره‌برداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگن‌سازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس شورای اسلامی شهر قم: واگن‌های متروی قم تا پایان سال تامین شود

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگن‌های متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راه‌اندازی شود.


احیای خط دوم مترو قم؛ بازگشت به ریل توسعه حمل‌ونقل پایدار

پس از سال‌ها تاخیر، حاشیه‌سازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر به‌طور جدی روی میز تصمیم‌گیری قرار گرفت و این‌بار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژه‌ای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گره‌های چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسی‌ترین نیازهای کلان‌شهر قم پاسخ دهد: حمل‌ونقل انبوه‌بر، پاک و پایدار.


استاندار قم: قم نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقامتی است / تامین واگن مترو تا ۶ ماه آینده

استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران در این شهر حضور پررنگ‌تری داشته باشند.


رئیس شورای شهر قم: دولت برای اجرای خط دوم متروی قم کمک کند

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حمل‌ونقل به خطوط انبوه‌بر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.


نماینده مردم قم در مجلس خبر داد پیگیری برای تامین واگن متروی قم در سال جاری

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگن‌های خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.


وزیر کشور حکم شهردار قم را ابلاغ کرد

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم: تصویب نهایی خط B متروی قم در شورای عالی ترافیک کشور / اتصال خطوط A و B با طراحی شبکه حلقوی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکان‌سنجی خط B حمل‌ونقل ریلی قم هم‌اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.


استاندار قم: پیگیری طراحی سیگنالینگ متروی قم

استاندار قم با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستم‌های نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهره‌برداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.