ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

آمادگی راه اندازی فاز نخست خط ۱ مترو قم از سال گذشته

31 مرداد 1403

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم؛ مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده راه اندازی شود

image

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم؛ مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده راه اندازی شود

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم گفت: اگر از هر طریقی واگن در اختیار قم قرار گیرد، مترو قم می‌تواند تا یک ماه آینده تست و راه اندازی شود.

محمد رضا انگشت باف با اشاره به روند اجرای پروژه مترو قم، اظهار داشت: در سال 96 موضوع فاز اول در شورای عالی فنی کشور مصوب شد و از همان زمان جلسات متعددی با مسئولان مربوطه در وزارت کشور در خصوص تامین واگن‌های مورد نیاز این پروژه برگزار گردید. 

وی اظهار داشت: در همین راستا وزارت کشور یک قرارداد فعال با شرکت خارجی بابت تامین واگن‌های اصفهان، شیراز و تبریز، داشت که به قم پیشنهاد دادند از محل افزایش ۲۵ درصدی این قرارداد، واگن‌های مترو قم نیز تامین شود و ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم. 

وی افزود: مجموعه قطار شهری قم بعد از این پیشنهاد، بحث‌های فنی را با شرکت چینی شروع کرد و در نهایت با این شرکت در خصوص مسائل فنی به توافق رسیدیم. 

انگشت‌باف خاطر نشان کرد: با جدیت این موضوع را پیگیری کردیم و در سال ۹۷ مصوبه هیات وزیران را اخذ و قرار شد وزارت کشور متولی تامین واگن پروژه مترو قم شده و از محل قرارداد 315 واگن،واگن‌های مترو قم نیز تامین گردد. 

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اینکه در مصوبه هیات وزیران، محدودیت‌هایی را در نظر گرفته بودند،‌ در سال ۹۸ با اصلاح این مصوبه، محدویت‌های موجود نیز برداشته شد. 

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از مصوبه هیات وزیران، بروکراسی اداری و از سوی دیگر تغییراتی که در بدنه مدیریتی سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور رخ داد و همچنین مسائل ارزی که برای کشور پیش آمد و به دنبال آن تغییر دولت، عملا قرارداد مترو قم تا آبان‌ماه 1401 بلاتکلیف باقی ماند. 

انگشت باف افزود: در آبان‌ماه سال 1401 و با شروع کار دولت سیزدهم،‌ پیگیری‌هایی را انجام دادیم که به دنبال آن قرارداد مترو قم به صورت رسمی به شرکت چینی ابلاغ و قرار شد این شرکت ساخت واگن‌های قم را انجام دهد. 

وی گفت: بر اساس قرارداد وزارت کشور، شرکت چینی قبل از شروع کار باید قسط اول قرارداد که معادل ۱۰ درصد آن یعنی ۷ میلیون یورو می‌باشد را دریافت کند و تا این پول را نگیرد، عملیات ساخت واگن را شروع نخواهد کرد ولی در جلسات فشرده کارشناسی، طراحی واگن ها براساس مشخصات قم مورد تایید قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم اضافه کرد: یکی از مجوزهای مورد نیاز برای پرداخت این قسط، مجوز ماده ۶۲ بودکه آبان‌ماه سال گذشته درخواست این مجوز را کرده بودیم و حدود ۱۰ ماه در دولت معطل ماند و به نتیجه نرسید. 

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته و در دولت جدید مجوز ماده ۶۲ را اخذ کردیم، گفت: بعد از اخذ مجوز ماده 62، یک قرارداد سه جانبه‌ای با بانک مرکزی،‌سازمان برنامه و وزارت کشور داشتیم که باید یک اصلاحیه به این قرارداد بزنیم تا دولت بتواند قسط اول را به شرکت چینی پرداخت کند.

انگشت باف ادامه داد: تعهد شرکت چینی این است که ظرف مدت ۶ تا ۸ ماه، واگن‌های مترو قم را بسازد و در اختیار قم قرار دهد. 

وی تصریح کرد: یک راهکار کوتاه مدت هم ما پیشنهاد دادیم مبنی بر اینکه تا فرآیند ساخت واگن‌های مترو قم انجام شود، واگن‌های مشهد که مازاد بر نیاز است،‌در اختیار قم قرار گیرد، اما متاسفانه با پیگیری‌های صورت گرفته توسط وزارت کشور، هنوز به نتیجه نرسیده است. 

انگشت‌باف در پایان سخنان خود اعلام کرد: تمام مسائل مربوط به ساخت،‌ برق و تجهیزات مترو قم که مربوط به مدیریت شهری بوده به صورت کامل انجام شده و اگر از هر طریقی واگن در اختیار قم قرار گیرد، ظرف یک‌ماه آینده می‌توانیم تست و راه اندازی داشته باشیم.

تگ ها :
آخرین اخبار

بازدید مدیران بانک سپه استان قم از مترو قم

مدیر منطقه بانک سپه در استان قم به همراه معاونین، از ایستگاه میدان شهید مطهری بازدید و در جریان روند پیشرفت مترو قم قرار گرفت.


صنعت موتور محرکه اقتصاد و عامل توسعه کشور

انگشت باف مدیر عامل سازمان قطار شهري قم با صدور پیامی ضمن تقدیر از تلاش های فعالان عرصه صنعت به ویژه صنایع مرتبط با  پروژه های مترو و منوریل، روز دهم تیر ماه را که به عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری گردیده  را تبریک گفت.


مناسب سازی ایستگاه‌های مترو قم برای معلولان و نابینایان

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: پروژه متروی قم در بحث طراحی و اجرا با توجه به ضوابط و مقررات معماری برای افراد دارای معلولیت و نابینایان طراحی و مناسب‌سازی شده است.


بازدید مدیران استان و شهرداری از پروژه های قطار شهری

استاندار قم: به واسطه زحمات همکاران  شهرداری و سازمان قطار شهری، اقدامات خوبی در پروژه مترو قم صورت گرفته است.


برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهري قم، برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو را گام مهمی در جهت راه اندازی و بهره برداری از این پروژه کلان در جهت خدمت رسانی به شهروندان دانست.


تبریک روز کارگر توسط مدیرعامل سازمان قطار شهری قم

انگشت باف مدیر عامل سازمان قطار شهري قم با صدور پیامی ضمن تقدیر از تلاش های کارگران زحمتکش پروژه های مترو و منوریل، فرا رسیدن هفته کار و کارگر را تبریک گفت.


استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در پروژه مترو قم

معاون بهره برداری سازمان قطار شهری قم: استفاده از توان و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و توانمند داخلی از ابتدای پروژه مترو قم تا کنون در اولویت های سازمان قطار شهری قرار داشته است.


تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.