مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: تاکنون ۷۵۰ متر از تونل سنتی در کارگاه جمکران در عمق ۱۲ تا ۱۵ متری زمین حفاری شده و پس از تکمیل این پروژه، محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.
محمدرضا انگشت باف در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز از پیشرفت قابلتوجه حفاری تونل فاز دوم خط A متروی قم خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰ متر از تونل سنتی مترو در کارگاه جمکران حفاری شده و عملیات با سرعت در حال انجام است.
وی افزود: پیشروی تونل در جبهه چپ به سمت میدان بقیهالله ۱۸۵ متر و در جبهه راست به سمت مسجد مقدس جمکران ۲۱۴ متر انجام شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم خاطرنشان کرد: حفاری تونل سنتی از میدان بقیهالله به سمت مسجد مقدس جمکران به ۳۴۵ متر رسیده و در عمق ۱۲ تا ۱۵ متری زیر زمین در حال اجرا است.
انگشتباف درباره روش اجرایی این پروژه گفت: تونل به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ شده است و پس از پایان حفاری، عملیات احداث ایستگاهها و اجرای خطوط روسازی آغاز میشود.
وی با اشاره به هزینههای اجرای پروژه عنوان کرد: هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدود ۴۵ میلیون یورو، معادل ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است و همچنین هزینه حفاری هر متر تونل سنتی ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: عملیات اجرایی این پروژه که همزمان با دهه ولایت به طور رسمی آغاز شده که یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل عمومی قم است و با هدف توسعه حملونقل انبوهبر و افزایش رفاه شهروندان در دستور کار سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم قرار گرفته است.
عملیات راهاندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم بر روی ریل و در تونل آغاز شد.
استاندار قم از تامین واگن متروی قم تا اسفند سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: شهرداری قم ۱۶۰ میلیارد تومان پیشپرداخت در این پروژه خواهد داشت.
مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به توافقات با دانشگاه علوم پزشکی گفت: تملک املاک در تعهد شهرداری برای احداث ایستگاه متروی نکویی قم در جریان است.
رئیس سازمان شهرداریها و معاون عمرانی وزارت کشور در بازدید از ایستگاه شهید مطهری پروژه مترو قم، از اقدامات انجامشده برای آمادهسازی فاز اول این پروژه تقدیر کرد.
در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
معاون عمرانی وزیر کشور ضمن بازدید از ایستگاه میدان مطهری متروی قم، بر تلاش دولت برای تامین واگن مترو تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۴ با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، به ریاست مجید متین فر سرپرست شهرداری قم برگزار گردید.