معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به بازنگری و تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر قم در طول سالهای گذشته که نقشه راه ترافیکی شهر را مشخص کرده گفت: مطالعات جامع امکان سنجی خطوط انبوه بر شهر قم با تمرکز بر نیازهای آینده شهر انجام و خط دوم متروی قم بر این اساس مسیریابی شد.
رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه طرح جامع مصوب ۱۳۸۶ نقشهراه شهرداری و بازنگری آن در سالهای گذشته، اظهار کرد: بر اساس این طرح، تمامی تقاطعهای احداثشده در این دوره برنامهریزی و اجرا شدهاند که اولویت ابتدا به رینگهای بیرونی و سپس معابر درونشهری اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه خطوط یک و دو مترو نیز در همین طرح پیشبینی شده بود، به پیشرفتهای پروژه مترو اشاره کرد: بر اساس همین اولویت اجرایی حفاری تونل خط یک مترو به پایان رسیده و مراحل نهایی آن به سمت جمکران به روش دستی در حال انجام است. خط دو مترو نیز با توجه به توسعههای جدید شهر، بازنگری و اصلاحاتی در مسیر آن اعمال شده است.
خانهزاد یزدی با اشاره به اینکه افق طرحهای جامع معمولاً ۱۰ ساله است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ برنامهریزی برای بازنگری طرح جامع حملونقل آغاز شد که این فرآیند پس از طی مراحل قانونی در خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید.
وی از شروع مطالعات «۷۷۷» برای امکانسنجی خطوط حملونقل انبوهبر خبر داد و افزود: این مطالعات سال گذشته در استان تصویب و برای تأیید نهایی به وزارت کشور ارسال شده است که تمرکز اصلی آن بر خط دو مترو با در نظر گرفتن توسعههای آینده شهر قم و نیازهای حمل و نقلی آن است.
گفتنی است، مطالعات «۷۷۷» طرحی جامع برای امکانسنجی خطوط حملونقل انبوهبر در قم است که با تأکید بر خط دو مترو و با در نظر گرفتن توسعههای جدید شهر انجام شده است. این مطالعات که سال گذشته در استان به تصویب رسید و به وزارت کشور ارسال شد، به بررسی فنی، اقتصادی و اجتماعی مسیرهای پیشنهادی میپردازد تا کارآمدترین روشهای اجرایی را تعیین کند.
عملیات راهاندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم بر روی ریل و در تونل آغاز شد.
استاندار قم از تامین واگن متروی قم تا اسفند سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: شهرداری قم ۱۶۰ میلیارد تومان پیشپرداخت در این پروژه خواهد داشت.
مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به توافقات با دانشگاه علوم پزشکی گفت: تملک املاک در تعهد شهرداری برای احداث ایستگاه متروی نکویی قم در جریان است.
رئیس سازمان شهرداریها و معاون عمرانی وزارت کشور در بازدید از ایستگاه شهید مطهری پروژه مترو قم، از اقدامات انجامشده برای آمادهسازی فاز اول این پروژه تقدیر کرد.
در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
معاون عمرانی وزیر کشور ضمن بازدید از ایستگاه میدان مطهری متروی قم، بر تلاش دولت برای تامین واگن مترو تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۴ با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، به ریاست مجید متین فر سرپرست شهرداری قم برگزار گردید.