در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
به گزارش شهرنیوز، در این جلسه که ١١ اردیبهشت ماه همزمان با دهه کرامت و به میزبانی استانداری قم در این شهر برگزار شد، مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به همراه اکبر بهنام جو استاندار قم، معاونین و مدیران این استانداری، مدیران ملی و استانی سایر دستگاه های اجرایی در این جلسه شرکت نموده و به بحث و بررسی درخصوص برخی از مسائل و مشکلات اساسی پیش روی این استان در کلانشهر قم پرداخته شد.
نصرتی در این جلسه ضمن اشاره به فاز A متروی قم که زیرساخت های آن به طور کامل تامین شده است و در حال حاضر مشکل تامین واگن دارد، اظهار امیدواری کرد با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و تصویب هیئت محترم وزیران در خصوص پیش پرداخت قرارداد مربوطه، این مشکل تا یک سال آینده مرتفع شود.
وی به ضرورت بررسی فاز B این مترو در شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کشور و پیش بینی منابع مالی مربوط به آن اشاره نمود. سپس ضمن اشاره به قرارداد تامین اتوبوس درون شهری برای کلان شهر ها و مراکز استان به تمهیدات این سازمان درخصوص رفع مشکلات پیش رو اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد که مابقی اتوبوسهای مورد انتظار هرچه زودتر خریداری و به شهرداری ها واگذار شود.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه به موضوع مطالبات شهرداری ها از دولت اشاره نمود و به منظور تسریع فرآیند وصول این مطالبات، پیشنهاد کرد که مطالبات مربوط به آرای کمیسیون هایی همچون ماده ١٠٠ و ماده ٧٧ از سایر مطالبات جدا شده و به صورت مجزا پیگیری شوند تا اولا نیاز به حسابرسی و هزینه های مربوطه نداشته باشد و ثانیا با سرعت بیشتری وصول شوند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این نشست به نیابت از شهرداری ها و دهیاری های کشور از تلاش، اهتمام و پیگیری کمیسیونهای شوراها و امور داخلی و عمران مجلس شورای اسلامی در وصول اعتبارات ماده ۴٢ در سال گذشته و سال جاری تشکر و قدردانی کرد.
در پایان محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به جمع بندی موارد مطرح شده در این جلسه پرداختند.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حملونقل به خطوط انبوهبر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B حملونقل ریلی قم هماکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیشبینی میشود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.
استاندار قم با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستمهای نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهرهبرداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.