شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، در صد و نود و هفتمین نشست خود، طرح تفصیلی حمل و نقل عمومی شهر قم را تصویب کرد.
به گزارش شهرنیوز، مسعود نصرتی گفت، براساس مصوبه اردیبهشت پارسال طرح جامع قم، طرح تفصیلی نیز با اتفاق آرا تصویب شد؛ البته با شروطی درباره فرودگاه جدید، پارک سوارها و تغییر نگاه به کلانشهر قم در بهرهبرداری از حمل و نقل عمومی و مدیریت زائرین.
معاون وزیر کشور همچنین گفت: شورای عالی هماهنگی ترافیک، کلیات برنامه های مدیریت و نظارت بر برنامه های حمل و نقل و ترافیک شهرها نیز تصویب کرد.
به گفته معاون عمرانی وزیر کشور، اعضای شورا بر اجرای مصوبات قبلی در استانها و شهرهایی که اجرا نشده، سئوال و تاکید داشتند.
نصرتی بر اهمیت حضور اعضای شورا در جلسات و نقش طرحهای حمل و نقل و ترافیک مصوب در کنار طرحهای جامع شهری تاکید کرد و افزود: اقتدار مصوبات شورای عالی به حضور اعضا است.
نصرتی درباره موضوع جلسه آینده شورا گفت: از مباحث جلسه بعدی بررسی طرح های جامع حمل و نقل و ترافیک، ارزیابی نقش طرح های جامع شهری و عملکرد کمیسیون ماده ۵ استانها در انطباق با طرح ها و مصوبات است.
طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر قم به عنوان بالاترین سند مطالعاتی شهر قم در جلسه ۱۸۷ شورای عالی ترافیک در ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ تصویب شد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حملونقل به خطوط انبوهبر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B حملونقل ریلی قم هماکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیشبینی میشود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.
استاندار قم با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستمهای نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهرهبرداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.