معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B حملونقل ریلی قم هماکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیشبینی میشود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.
رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به روند تهیه و تصویب مطالعات حملونقل شهر قم اظهارکرد: در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، طرح جامع حملونقل شهر قم به تصویب رسید و شهرداری قم مکلف شد تا مطالعات تفصیلی حملونقل همگانی و امکانسنجی خطوط ریلی را که تحت عنوان «نشریه ۷۷۷» شناخته میشود، عملیاتی کند.
وی افزود: پس از هماهنگیهای مربوط به مسائل بودجهای، در اسفندماه ۱۴۰۲ قرارداد مطالعات حملونقل در شهرداری قم منعقد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه مطابق روال رایج، آماربرداریهای ترافیکی در ماههای اردیبهشت و آبان هر سال قابلیت اجرا و استناد دارد گفت: بنابراین، در اردیبهشت ۱۴۰۳ آماربرداری از خطوط اتوبوسرانی شهر قم انجام شد و حتی برخی از اتوبوسهای منتخب نیز بهصورت نمونه برای آمارگیری از سوار و پیادهشدن مسافران مورد بررسی قرار گرفت.
خانه زاد یزدی ادامه داد: در نهایت این اقدام منجر به بهروزرسانی، شبیهسازی و اعتبارسنجی مدل شبکه حملونقل همگانی شد.
وی از شناسایی ۲۲ شبکه حملونقل انبوهبر در شهر قم در این مطالعات خبر داد و عنوان کرد: این تعداد صرفنظر از وضعیت فعلی شهر و تنها بر اساس امکانپذیری اجرا در نظر گرفته شده و سپس با استفاده از روش حذفی، این تعداد به ۷ کریدور کاهش یافت و در ادامه، ۳ شبکه بهعنوان گزینه نهایی برگزیده شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: در این میان خطوط A و B بهصورت ثابت در هر سه گزینه حضور داشتند و تفاوت گزینهها در طراحی خطوط BRT بود که بهصورت حلقوی و حلقوی باز برای شهر قم در نظر گرفته شده است.
خانه زاد یزدی عنوانکرد: این سه گزینه ابتدا در شهرداری قم و سپس در شورای ترافیک استان در اسفند ۱۴۰۳ به تصویب رسید و بهعنوان گزینههای برتر برای تصویب نهایی به مراجع ملی ارسال شد.
وی با اشاره به توقف موقت مطالعات خط B در اردیبهشت سال گذشته گفت: متأسفانه در جلسهای که منجر به این مصوبه شد، نمایندهای از قم حضور نداشت و در غیاب نمایندگان شهر، تصمیم بر توقف روند مطالعات خط B گرفته شد اما با تلاشهای صورتگرفته، خوشبختانه در ۵ خرداد ۱۴۰۴ این خط مجدداً به تصویب رسید و امکان ادامه روند مطالعات و اجرای آن فراهم شده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: پس از تصویب استانی این سه گزینه در اسفند سال گذشته، چندین جلسه در شورای عالی ترافیک کشور برگزار شد و موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، جلسه نهایی شورای عالی کشور با حضور همه اعضا، معاون عمرانی وزیر کشور، نماینده شورای شهر، معاون عمرانی استاندار، سرپرست شهرداری قم و بنده بهعنوان معاون حملونقل و ترافیک برگزار شد که منجر به تصویب نهایی خط B شد.
خانه زاد یزدی با اشاره به مطرحشدن موضوع منوریل در این جلسه خاطرنشان کرد: مقرر شد بررسیهای بیشتری درباره منوریل در سطح استان انجام شود، همچنین اعلام شد که مطالعاتی در این خصوص در حال پیگیری است و پس از انجام بررسیهای مهندسی ارزش، تصمیم نهایی درباره منوریل اتخاذ خواهد شد.
وی تصریح کرد: پس از این جلسه، آماده آغاز مطالعات امکانسنجی خط ریلی B هستیم که در آن مسیر و ایستگاهها بهطور کامل مشخص خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: این مطالعات تاکنون بهصورت موازی با دیگر مطالعات پیش رفته و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.
خانهزادیزدی اضافه کرد: امیدواریم تا ۶ ماه آینده مطالعات این خط بهطور کامل به پایان برسد تا بتوانیم در سال آینده عملیات اجرایی خط B را آغاز کنیم.
وی گفت: در طرح جامع حملونقل، خطوط A و B تأیید شده بودند، اما درباره مسیر عبور و ایستگاههای آنها ورودی نشده بود و مقیاس طرح، یکبیستهزارم بود، درحالیکه در مطالعات جدید، این مقیاس به یکدوهزارم کاهش یافته و دقت بررسیها افزایش یافته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: در افق آینده، احتمال آن وجود دارد که یکی از خطوط BRT به خط سوم ریلی قم تبدیل شود که بهصورت حلقوی، خطوط A و B را به یکدیگر متصل کند.
خانه زاد یزدی خاطرنشان کرد: این طراحی در راستای نیاز شهرهای شعاعی مانند قم به یک خط حلقوی برای اتصال میانخطوطی بسیار مهم و ضروری است.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حملونقل به خطوط انبوهبر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.
استاندار قم با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستمهای نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهرهبرداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.
شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، در صد و نود و هفتمین نشست خود، طرح تفصیلی حمل و نقل عمومی شهر قم را تصویب کرد.