ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

مترو قم در مقایسه با سایر شهرها

17 آبان 1402

معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.

image

معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: عموماً پروژه های قطار شهری کشور در دهه 80 آغاز گردیده که شرایط اقتصادی کشور در آن دهه پایدارتر بوده است، این در حالی است که احداث خط 1 مترو قم مصادف با سال های بروز تورم افسارگسیخته و تحریم های ظالمانه گردیده است، به نحویکه شهرداری قم با اخذ مصوبات متعدد از شورای عالی فنی کشور جهت اصلاح قرارداد طرح و ساخت پیمانکار خط 1 مترو قم، متناسب سازی قرارداد با شرایط روز کشور را مدّ نظر داشت.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه امروزه بهای تمام شده هر کیلومتر مترو در کشور حدود 20 هزار میلیارد ریال هزینه در بر دارد، تبیین داشت: علاوه بر موضوع تورم و بروز شرایط تحریم ظالمانه اقتصادی و بازرگانی، طی سال های ساخت پروژه، بودجه های عمرانی ملی متناسب با افزایش هزینه های ساخت برنامه ریزی نگردیده و تقریباً میانگین تخصیص های ملی 500 میلیارد ریال و میانگین اوراق مشارکت های سنواتی منتشره 2500 میلیارد ریال طی 10 سال بوده که این مهم بار سنگین تری را بر دوش شهرداری تحمیل کرده است.
ایشان به منظور مقایسه در شرایط برابر خطوط مترویی کشور نیز اظهار داشت که مطابق جدول آماده شده، هر یک از خطوط مترو را باید با در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات همان شهرداری مقایسه نمود
.

تگ ها :
آخرین اخبار

برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.


کاهش قابل توجه هزینه های اجرای تونل مکانیزه مترو قم

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری شهرداری قم: با استفاده از تجربه های شهرهای دیگر در ساخت و اجرای مترو و مدیریت هزینه ها،  شاهد کاهش قابل توجه هزینه های  اجرای تونل مکانیزه مترو قم بوده ایم.


وزارت کشور متولّی تأمین ناوگان مترو های کشور

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم به‌منظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همه‌جانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.


عدم مالکیت شهرداری قم در مورد دستگاه حفاری(TBM)

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.


مترو قم همگام با توسعه شهر هوشمند

مدیرعامل و مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو بازدید نمودند.


بررسی مسائل مرتبط با خط 1 مترو قم

به میزبانی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان وزرات کشور، مشکلات و موانع راه اندازی فاز نخست مترو قم و همچنین توسعه به سمت مسجد مقدس جمکران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


مترو قم نماد فعالیت جهادی وانقلابی

مترو قم به عنوان یکی از نمادهای مهم فعالیت جهادی و انقلابی در شرایط تحریم کشور برای اثبات خودباوری و تکیه بر توان داخلی می باشد.


انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکان‌سنجی ادامه طرح منوریل قم

انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکان‌سنجی ادامه طرح منوریل قم


مترو و منوریل محور جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم

جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.