نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد پروژه متروی این شهر خبر داد و اعلام کرد: خرید واگنهای تولید داخل در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
به گزارش شهرنیوز، حجتالاسلام قاسم روانبخش روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار این خبرگزاری با اشاره به تخصیص بودجههای عمرانی برای متروی قم گفت: سال گذشته ۲.۵ همت اعتبار برای تکمیل خط یک پیشبینی شد که بهطور کامل تخصیص یافته و در سال جاری نیز مبلغ ۱.۹ همت برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه عملیات حفاری خط یک مترو تا مسجد مقدس جمکران ادامه دارد، افزود: در حال حاضر تنها حدود یک کیلومتر از حفاری این مسیر باقی ماندهاست.
روانبخش خاطرنشان کرد: بهرهبرداری از مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری تنها در انتظار تحویل واگنهاست و به محض تأمین آنها، امکان آغاز خدماترسانی فراهم خواهد شد.
نماینده مردم قم همچنین از انجام مذاکرات برای واردات واگن از چین خبر داد و گفت: فرآیند خرید در مرحله پرداخت پیشپرداخت قرار دارد.
وی به آغاز عملیات اجرایی خط دوم متروی قم در منطقه پردیسان اشاره کرد و گفت: این خط به تصویب رسیده و اکنون فعالیتهای اولیه آن در حال انجام است.
روانبخش در ادامه با اشاره به اینکه هنوز نوع عبور خط دوم مترو (روگذر یا زیرگذر) تعیین نشده، اظهار داشت: مطالعات مربوطه در حال انجام است و در صورت اجرای مسیر بهصورت سطحی، سرعت اجرای پروژه افزایش خواهد یافت.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت زیرساختهای حملونقل شهری خاطرنشان کرد: مسئولان استان مخالف حذف خط دوم مترو به نفع مونوریل هستند، چرا که مونوریل نمیتواند کارکردهای مترو را بهطور کامل پوشش دهد.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.