شهردار قم گفت: این نهاد مردمی به تنهایی امکان حل معضل بلاتکلیفی طرح منوریل را ندارد، و دولت باید به این موضوع ورود پیدا کرده و آن را سامان دهی کند.(تاریخ انتشار 1397/9/6)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، سید مرتضی سقائیان نژاد روز دوشنبه در پایان هفتاد و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم گفت: درحال حاضر جلسه های مربوط به مونوریل با حضور شهرداری، شورای شهر و مسئولان استانی ادامه دارد، و پس از رفع اختلافات و مشکل حقوقی این پروژه نتیجه نهایی به مردم و شهروندان اعلام می شود.
وی افزود: اینکه این پروژه ادامه پیدا کند، و یا رها شود، به زودی مشخص خواهد شد.
شهردار قم با تاکید بر نقش دولت در هر چه سریعتر تعیین تکلیف نمودن مونوریل گفت: چون وضعیت اقتصادی شهرداری مناسب نیست، دولت باید قدم پیش گذارد و قضیه را حل و فصل کند.
اعضای شورای اسلامی شهر قم روز دوشنبه 14 آبان ماه در جلسه رسمی این شورا، ضمن مخالفت با تصویب لایحه متمم قرارداد مونوریل، ادامه این طرح را به مصلحت مردم قم ندانستند و خواستار مختومه شدن هرچه زودتر پرونده آن شدند.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس است.
در طول مسیر 6.8 کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
متروی قم درحال حاضر با مشکلی مواجه نیست
سقائیان نژاد همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص احداث ایستگاه مترو در میدان شهید آیت الله سعیدی نیز گفت: عملیات اجرایی قطار شهری قم در مجموع روند خوبی را طی می کند، و عوامل و نیروهای فعال در این طرح در سه شیفت در حال کار هستند.
وی اضافه کرد: برای اتمام کار ایستگاه متروی سعیدی نیز زمان دقیقی را نمی توان تعیین کرد، ولی با جدیت کامل تلاش می کنیم که این مسیر را باز و در اختیار مردم قرار دهیم.
سقائیان نژاد گفت: طرح قطارشهری قم هم اکنون به لحاظ اعتباری با مشکلی مواجه نیست، و سه هزار میلیارد ریال اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت تحقق پیدا کرده است.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می شود.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.