ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

بهره برداري از فاز نخست منوريل قم در افق يك ساله

11 دی 1394

فاز اول پروژه منوريل در فاصله۴.۸ كيلومتري از ايستگاه دپو تا ايستگاه شهيد مطهري، با سه ايستگاه و دو واگن تا دهه فجر سال ۹۵ تكميل مي شود و به بهره‌برداري خواهد رسيد.

image

بهره برداري از فاز نخست منوريل قم در افق يك ساله

دكتر عليرضا قاري قرآن ، معاون شهرسازي و امور زيربنائي شهرداري قم از عملياتي شدن  و بهره برداري فاز نخست پروژه منوريل در دهه فجر سال ۱۳۹۵ خبر داد.

به گزارش شهر نيوز، دكتر عليرضا قاري قرآن با اعلام اين خبر افزود: فاز اول پروژه منوريل در فاصله۴.۸ كيلومتري از ايستگاه دپو تا ايستگاه شهيد مطهري، با سه ايستگاه و دو واگن تا دهه فجر سال ۹۵ تكميل مي شود و به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي پروژه منوريل را از دو منظر قرارداد و اجرا مورد بررسي قرار داد و گفت: قرارداد اين پروژه كه از سال ۸۸ در فاصله ۶.۸كيلومتري از شمال شرق تا مصلي منعقد شده است،‌ زمان تكميل خود را سپري كرده و پس از پيشرفت‌هايي بنا به دلايل مختلف در برخي بخش‌ها دچار توقف شده است.

دكتر قاري قرآن يكي از دلايل توقف پروژه منوريل را عدم اتفاق نظر براي اجراي طرح در مجموعه مديريت شهري خواند و تصريح كرد: با توجه به شرايط فعلي نياز به تجميع نظريات و انجام سياست‌گذاري مشترك بود كه خوشبختانه پس از بررسي‌هاي مقدماتي و مطالعات فني موفق به تدوين سه سناريو براي ادامه پروژه شديم.

معاون شهردار قم افزود: شوراي اسلامي شهر قم،‌ مصوبه‌اي به شهرداري ارائه كرده بود كه در آن دستور تكميل پروژه منوريل را داده بود، لكن در آن ذكر شده بود كه در خصوص عبور از مقابل حرم تدبير كنيد.

وي در خصوص تعهدات مالي پروژه خاطرنشان كرد: در پروژه منوريل،‌ چون دولت متعهد به پرداخت هزينه بود، مصوبه ريالي براي پرداخت پروژه وجود نداشت و آنچه در حمل و نقل ريلي بايد هزينه مي‌شد بيشتر شهرداري را نسبت به انجام هزينه در حوزه مترو در شهرداري متعهد كرده بود؛ در حالي كه از نظر قانوني منوريل هم از پروژه هاي ريلي است.

دكتر قاري قرآن ادامه داد: با توجه به موافقت نامه دولت و شهرداري كه سالانه مبادله مي شود ۵۰درصد شهرداري و ۵۰ درصد دولت مكلف به هزينه در پروژه هاي ريلي هستند اما در اين پروژه منابع خاصي به صورت مجزا لحاظ نشده بود و به همين دليل لازم بود مباحث هزينه اي  بازتعريف و مصوبات اخذ شوند.

وي از تدوين و پيشنهاد سه سناريو جهت ادامه پروژه منوريل خبر داد و گفت: در سناريوي اول، بحث تكميل قرارداد در فاصله ۶.۸ كيلومتر به صورت ۱۰۰درصدي مطرح شد و در سناريوي دوم،‌ تكميل پروژه در فاصله ۴.۸ كيلومتر از ايستگاه دپو تا ايستگاه شهيد مطهري (نزديك حرم مطهر) به طور كامل و در سناريوي سوم، تكميل بخشي از پروژه در فاصله ۴.۸كيلومتري با حداقل امكانات و پس از آن مشاهده بازتاب و تصميم نهايي جهت ادامه كار مطرح شد.

معاون شهردار قم،‌ با اشاره به نشست مشترك با استاندار،‌ شهردار و رييس شوراي اسلامي شهر قم در استانداري گفت: در اين جلسه مصوب شد كه پس از اخذ مصوبه از شوراي شهر ۵۰درصد هزينه را دولت و ۵۰ درصد را شهرداري به صورت تهاتري اعمال كند.

وي با اشاره به اختلاف نظر اعضا در خصوص توقف،‌ تكميل و يا فازبندي پروژه اظهار داشت: صورت جلسه مذكور به شوراي شهر ارائه و جلسات كارشناسي برگزار شد و در نهايت منجر به مصوب شدن اجراي ۴.۷ كيلومتر شد.

وي افزود: مطابق با اين سناريو فاز اول منوريل،‌ در فاصله ۴.۷ كيلومتري تا قبل از حرم مطهر با حداقل امكانات و منابع ريالي انجام مي شود و مقرر شد شهرداري تا سقف ۵۰۰ميليارد ريال به صورت تهاتري و دولت نيز مبلغ ۵۰۰ميليارد ريال هزينه كند و فاز اول پروژه با دو واگن و روي يك خط مسير با سه ايستگاه بهره‌برداري شود.

معاون شهردار قم در خصوص مباحث فني پروژه گفت: در حال حاضر جلسات مرتبط با مشاوران برگزار شد و دو واگن بازسازي شده در كارخانه در حال تست سرد است و تا حدود دو ماه آينده وارد شهر قم خواهد شد.

وي با تاكيد بر انجام آزمايشات مقدماتي بر روي واگن ها،‌ افزود: پس از انجام آزمايشات مقدماتي، تست سرد در كارخانه و تست گرم در مسير قبل از مسافرگيري، اين پروژه به بهره‌برداري خواهد رسيد.

دكتر عليرضا قاري قرآن از پيشرفت ۵۰درصدي دو ايستگاه منوريل خبر داد و گفت: با توجه به زمان‌بندي پروژه تكميل ايستگاه مطهري نيز در دست انجام است و پيش‌بيني مي‌شود فاز اول در ۴.۷ كيليومتري از دپو ( ضلع شمال شرق در سمت شرق اتوبان امام علي انتهاي مسير منوريل ) تا ايستگاه مطهري تا سال آينده مسافرگيري و ارائه سرويس نمايد.

وي به رفع معضلات ترافيكي شهر قم با اجراي پروژه منوريل اشاره كرد و افزود: تمهيدات لازم براي كاهش ترافيك بلوار زائر در زمان‌هاي پيك و جايگزيني منوريل در مراكز پرازدحام شهر نيز انديشيده شده است.

معاون شهردار قم از عملياتي شدن فاز اول پروژه منوريل در افق يك سال آينده خبر داد و گفت: همزمان با عملياتي سازي فاز اول، سناريوي بعدي را نيز در دست انجام داريم كه براي تكميل آن نيازمند هماهنگي با مجموعه آستانه مقدسه هستيم؛ لذا در اين خصوص نيز تدابيري انديشيده شده و اگر موافقت حاصل شود، اين پروژه تا ايستگاه مصلي، پرديسان و در نهايت‌ به سمت محور امام امتداد خواهد يافت.

وي در خصوص پيگيري اخذ مصوبات اجرايي سازي اين پروژه گفت: مصوبات لازم در مجموعه شوراي اسلامي شهر و‌ شوراي سازمان قطار شهري تصويب شده و در بازديد معاون وزير در هفته گذشته نيز مباحث ريلي قم مطرح و كليات قضيه مصوب شده است و پس از اخذ مجوز از شوراي ترافيك شهر، پروژه منوريل آغاز و تا سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد .

قاري قرآن با بيان اين كه طي قرارداد با شركت واگن ساز تعداد ۱۸ واگن ديگر هم تحويل شهر مي‌شود،‌ افزود: اين پروژه با ۲ واگن در سال اول آغاز به كار خواهد كرد و پس از انجام مطالعات فني لازم به تدريج مابقي واگن‌ها نيز وارد خط مي‌شوند و خط منوريل تكميل خواهند شد.

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.