معاون عمراني استاندار قم گفت: با توجه به مشكلات مالي و هزينه بالاي اجراي ايستگاه هاي مترو، بايد در طراحي تدابيري انديشيده شود كه براي سرمايه گذاران جذاب بوده تا بتوانند با شهرداري مشاركت كرده بخشي از هزينهها را تامين كنند. (تاریخ انتشار 95/5/13)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنيوز، محسن بهشتي در جلسه جانمايي برخي از ايستگاه هاي مترو قم، با اشاره به بخش هاي مختلف طراحي ايستگاه هاي مترو اظهار كرد: بايد جنبه هاي مختلف اقتصادي، اجرايي و هزينه اي در طراحي ايستگاه هاي مترو در نظر گرفته شود تا بتوان بستر مناسب اجراي آنها را در شهر ايجاد كرد.
وي با تاكيد بر اينكه اجراي ايستگاه هاي مترو نبايد باري بر روي دوش شهرداري باشد، خاطرنشان كرد: با توجه به مشكلات مالي و هزينه بالاي اجراي ايستگاه هاي مترو، بايد در طراحي تدابيري انديشيده شود كه آنها براي سرمايه گذاران جذاب بوده تا بتوانند با شهرداري مشاركت كرده و بخشي از هزينه ها را تامين كنند.
معاون امور عمراني استاندار قم كاربري هاي مختلفي كه در طراحي هاي ايستگاه هاي مترو در نظر گرفته شده را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر شهرداري و سازمان قطار شهري بخواهند با كمك سرمايه گذار ايستگاه ها را اجرا كنند بايد بستري وجود داشته باشد كه سرمايه گذار به راحتي اين طرح را قبول كند.
وي با تاكيد بر اينكه عزم شهرداري قم بايد بر تكميل و توسعه خطوط مترو باشد، بيان كرد: اگر طراحي ايستگاه ها با ديد تجاري مورد توجه قرار گيرد، سرمايه گذار راحت تر براي ساخت آنها وارد عمل مي شود.
بهشتي با بيان اينكه برخي از ايستگاه هاي مترو، فضاهاي مناسبي براي پيش بيني فعاليت هاي اقتصادي هستند، تصريح كرد: اگر در اين زمينه پيش بيني لازم صورت گيرد در آينده مي توان كاربري هاي اقتصادي مناسبي را در اين محدوده ايجاد كرد و خدمات ويژه به مردم ارائه كرد.
عملیات راهاندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم بر روی ریل و در تونل آغاز شد.
استاندار قم از تامین واگن متروی قم تا اسفند سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: شهرداری قم ۱۶۰ میلیارد تومان پیشپرداخت در این پروژه خواهد داشت.
مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به توافقات با دانشگاه علوم پزشکی گفت: تملک املاک در تعهد شهرداری برای احداث ایستگاه متروی نکویی قم در جریان است.
رئیس سازمان شهرداریها و معاون عمرانی وزارت کشور در بازدید از ایستگاه شهید مطهری پروژه مترو قم، از اقدامات انجامشده برای آمادهسازی فاز اول این پروژه تقدیر کرد.
در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
معاون عمرانی وزیر کشور ضمن بازدید از ایستگاه میدان مطهری متروی قم، بر تلاش دولت برای تامین واگن مترو تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۴ با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، به ریاست مجید متین فر سرپرست شهرداری قم برگزار گردید.