شهردار قم از راه اندازي فاز اول مترو قم تا اواسط سال ۹۶ خبر داد (تاریخ انتشار 1395/9/6)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر سقائيان نژاد در خصوص آخرين وضعيت مونوريل قم، گفت: تمام كارهاي فني مونوريل انجام شده و فعلا خط از ۱۸ كيلومتر به سمت ۴.۷ كيلومتر رسيده و برقدار شده است و از نظر فني هيچ مشكلي ندارد و فقط بايد تعدادي واگن در شركت مبنا (از خارج يا داخل) ساخته شود.
شهردار قم گفت: تنها معضلي كه در حال حاضر در مونوريل وجود دارد، بحث حقوقي آن است.
سقائيان نژاد تصريح كرد: همانطور كه گفته شد ۱۸ كيلومتر به ۴.۷ كيلومتر رسيده كه خود يك بحث حقوقي است و از زمان تاريخ مقرر براي ساخت مونوريل هم گذشته، سهميه دو شركتي هم كه به طور مشترك در حال كار در مونوريل هستند تقليل يافته، كه اين هم بحثهاي خاص خود را دارد.
وي گفت: اين شركتها درخواست ترميم قيمت را داشتهاند كه با شوراي عالي فني در حال مكاتبه هستيم؛ همه اينها تحت عنوان مباحث حقوقي مطرح است كه به مجرد اين كه حل شود، خط راهاندازي خواهد شد.
وي در خصوص برخي گلايهها از ساخت مونوريل در قم گفت: مونوريل قم بدون اين كه مطالعه شود، داخل قم شده است. زماني كه شهردار اصفهان بودم اين پيشنهاد به اصفهان هم شد و اين مساله را بررسي كرديم و به اين نتيجه رسيديم مونوريل به درد اصفهان نميخورد و زير بار آن هم نرفتيم، ولي دوستان در قم اين مساله را قبول كردند و دولت هم در اين راستا هزينههايي را انجام داده، لذا بايد تلاش كنيم حداكثر استفاده را از اين ظرفيت كه وجود دارد، انجام دهيم و تنها استفاده آن هم بايد در كاربريهاي توريستي و فرهنگي باشد.
سقائيان نژاد در مورد كل هزينه انجام شده براي مونوريل قم، گفت: نزديك به ۱۸۰ ميليارد تاكنون براي آن هزينه شده و نزديك به ۶۰ ميليارد ديگر هم براي تكميل آن نياز است.
وي همچنين در خصوص آخرين وضعيت متروي قم، گفت: دو خط A به طول ۱۴ كيلومتر و خط B به طول ۱۳.۵ كيلومتر در قم وجود دارد البته خط B با منوريل تلفيق ميشود و نزديك به ۲۰ كيلومتر را به خود اختصاص ميدهد.
شهردار قم افزود: فاز اول مترو به طول ۵.۲ كيلومتر تا اواسط سال ۹۶ راهاندازي ميشود و براي واگنهاي آن از ۵ ميليارد فاينانس با روسيه استفاده كردهايم و دريافت واگنها از طريق شركت واگن پارس را دنبال ميكنيم.
سقائياننژاد افزود: قرار شده كه فاينانس ۳ رام آن تا پايان سال موقتا به ما بدهند و بعد بيايند رامهاي ديگر را تكميل كنند كه بحث فاينانس اين مساله به شوراي اقتصاد رفته و كارهاي آن نزديك به ۸۰ درصد انجام شده است.
وي گفت: در مورد خط B در سفري كه وزير اقتصاد و دارايي به چين داشت، اين مساله مطرح شد و اكزيم بانك چين فاينانس خط B را برعهده گرفته و شركت نورينكو كه در حقيقت با چين كار ميكند، در حال پيگيري كار است و چند جلسه هم با عوامل چيني داشتهايم و در حال پيگيري بانك عامل هستيم كه اين مساله از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خصوصا دكتر لاريجاني در حال دنبال شدن است، انشاءالله اين مشكل هم حل شود، تقريبا پشتوانههاي لازم خط B ما هم از نظر فاينانس حل خواهد شد لذا هم خط A و هم خط B در وضعيت مطلوبي از نظر برنامهريزيهاي اجرايي و فني قرار دارد كه اميد است بتوانيم طبق برنامه به پيش ببريم.
استاندار قم: به واسطه زحمات همکاران شهرداری و سازمان قطار شهری، اقدامات خوبی در پروژه مترو قم صورت گرفته است.
مدیر عامل سازمان قطار شهري قم، برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو را گام مهمی در جهت راه اندازی و بهره برداری از این پروژه کلان در جهت خدمت رسانی به شهروندان دانست.
انگشت باف مدیر عامل سازمان قطار شهري قم با صدور پیامی ضمن تقدیر از تلاش های کارگران زحمتکش پروژه های مترو و منوریل، فرا رسیدن هفته کار و کارگر را تبریک گفت.
معاون بهره برداری سازمان قطار شهری قم: استفاده از توان و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و توانمند داخلی از ابتدای پروژه مترو قم تا کنون در اولویت های سازمان قطار شهری قرار داشته است.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.