ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

بهره برداري از فاز نخست متروي قم در اوايل سال۹۶

13 اردیبهشت 1395

مهندس ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم از تكميل و بهره برداري فاز نخست متروي قم در اوايل سال ۹۶ خبر داد.(95/2/12)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، ابراهيم نيليه با اشاره به آغاز عمليات اجرايي ايستگاه مترو قم در ميدان شهيد مطهري با بيان اين مطلب، اظهار داشت: طبق وعده داده شده به شهروندان اين طرح حداكثر ظرف مدت ۸ ماه به پايان خواهد رسيد، در شرايطي كه معمولا در هيچ جاي دنيا اتمام چنين طرح‌هايي كمتر از ۲۴ ماه امكانپذير نيست.

مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت: تكميل ايستگاه شهيد مطهري متروي قم نيازمند ۵۵۰ ميليارد ريال اعتبار است.

وي درتبيين چگونگي اين ايستگاه مترو تصريح كرد: از آنجا كه ايستگاه شهيد مطهري به صورت رو باز پيش بيني شده است، از اين رو ما مجبوريم ۱۰ متر از سطح خيابان را برداريم، تا عمليات پوشش دو سقف ايستگاه را اجرا كنيم.

وي با بيان اينكه موسسه حرا وابسته به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) به عنوان پيمانكار اين طرح قول داده كه با دو شيفت كاري اجراي پروژه را به پيش ببرد، اضافه كرد: با توجه به اينكه ميدان مطهري از معابر پر تردد قم به شمار مي رود، اين پروژه بايد هر چه زودتر به پايان برسد تا مشكلات عبور و مرور در اين نقطه از شهر بر طرف شود.

نيليه با بيان اينكه ۵۰ درصد اعتبار طرح قطار شهري دولتي و ۵۰ ديگر آن بر عهده شهرداري قم است، اذعان داشت: اعتبار سال گذشته اين طرح ۶۴۰ ميليارد ريال بوده كه دولت تنها ۱۴۰ ميليارد ريال آن را پرداخت كرده و ۵۴۰ ميليارد ريال بدهكار است.

وي گفت: اعتبار سال جاري متروي قم نيز ۶۴۰ ميليارد ريال است كه تاكنون دولت مبلغي را پرداخت نكرده است، ولي به منظور تامين نقدينگي لازم قول هاي مساعدي از طرف شهردار و استاندار داده شده تا هر چه سريعتر اين طرح را به جلو هدايت كنيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان توضيحاتي در خصوص فاز نخست پروژه مذكور، تصريح كرد: فاز اول متروي قم از قلعه كامكار در ابتداي جاده قم - جعفريه آغاز و تا مسجد مقدس جمكران امتداد پيدا مي كند.

نيليه مسافت خط A مترو را ۱۴.۸كيلومتر عنوان كرد، و افزود: درحال حاضر حفاري مكانيزه اين طرح تا بيمارستان نكويي انجام شده و اميدواريم تا ۶ ماه ديگر به پايان برسد تا مابقي كار حفاري را با دست انجام دهيم.

مدير عامل سازمان قطار شهري قم با بيان اينكه فاز نخست متروي قم حداكثر اوائل سال ۹۶ به بهره برداري خواهد رسيد، تصريح كرد: از قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري شامل ۵ايستگاه است كه سه ايستگاه آن در اين مرحله تكميل و دو ايستگاه ديگر نيز كارهاي مربوط به سفت كاري آن انجام، و اقدامات تكميلي و نازك كاري آن نيز در مرحله بعد انجام خواهد شد.

وي همچنين تامين ناوگان مترو و تجهيزات برق آن را از جمله مشكلات فاز نخست اين طرح ذكر كرد، و ابراز اميدواري كرد: فاز دوم مترو نيز تا سه سال آينده به بهره برداري برسد.

نيليه همچنين با تاكيد بر اينكه طبق برآوردهاي انجام شده اتمام اين پروژه به مبلغي در حدود ۶ هزار ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد، خاطر نشان كرد: تاكنون بر اساس قرار داد قبلي و صورت وضعيت ارائه شده از سوي پيمانكار در حدود يكهزار و ۳۰۰ ميليارد ريال هزينه شده است ولي طبق ادعاي پيمانكار با توجه به افزايش قيمت ها بايد اين قرار مورد بازنگري قرار گيرد، كه البته اين موضوع بستگي به نظر معاونت راهبردي رياست جمهوري و راهكاري كه او ارائه مي دهد، دارد.

تگ ها :
آخرین اخبار

بازدید مدیران استان و شهرداری از پروژه های قطار شهری

استاندار قم: به واسطه زحمات همکاران  شهرداری و سازمان قطار شهری، اقدامات خوبی در پروژه مترو قم صورت گرفته است.


برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهري قم، برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو را گام مهمی در جهت راه اندازی و بهره برداری از این پروژه کلان در جهت خدمت رسانی به شهروندان دانست.


تبریک روز کارگر توسط مدیرعامل سازمان قطار شهری قم

انگشت باف مدیر عامل سازمان قطار شهري قم با صدور پیامی ضمن تقدیر از تلاش های کارگران زحمتکش پروژه های مترو و منوریل، فرا رسیدن هفته کار و کارگر را تبریک گفت.


استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در پروژه مترو قم

معاون بهره برداری سازمان قطار شهری قم: استفاده از توان و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و توانمند داخلی از ابتدای پروژه مترو قم تا کنون در اولویت های سازمان قطار شهری قرار داشته است.


تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.