مهندس ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم از تكميل و بهره برداري فاز نخست متروي قم در اوايل سال ۹۶ خبر داد.(95/2/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، ابراهيم نيليه با اشاره به آغاز عمليات اجرايي ايستگاه مترو قم در ميدان شهيد مطهري با بيان اين مطلب، اظهار داشت: طبق وعده داده شده به شهروندان اين طرح حداكثر ظرف مدت ۸ ماه به پايان خواهد رسيد، در شرايطي كه معمولا در هيچ جاي دنيا اتمام چنين طرحهايي كمتر از ۲۴ ماه امكانپذير نيست.
مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت: تكميل ايستگاه شهيد مطهري متروي قم نيازمند ۵۵۰ ميليارد ريال اعتبار است.
وي درتبيين چگونگي اين ايستگاه مترو تصريح كرد: از آنجا كه ايستگاه شهيد مطهري به صورت رو باز پيش بيني شده است، از اين رو ما مجبوريم ۱۰ متر از سطح خيابان را برداريم، تا عمليات پوشش دو سقف ايستگاه را اجرا كنيم.
وي با بيان اينكه موسسه حرا وابسته به قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) به عنوان پيمانكار اين طرح قول داده كه با دو شيفت كاري اجراي پروژه را به پيش ببرد، اضافه كرد: با توجه به اينكه ميدان مطهري از معابر پر تردد قم به شمار مي رود، اين پروژه بايد هر چه زودتر به پايان برسد تا مشكلات عبور و مرور در اين نقطه از شهر بر طرف شود.
نيليه با بيان اينكه ۵۰ درصد اعتبار طرح قطار شهري دولتي و ۵۰ ديگر آن بر عهده شهرداري قم است، اذعان داشت: اعتبار سال گذشته اين طرح ۶۴۰ ميليارد ريال بوده كه دولت تنها ۱۴۰ ميليارد ريال آن را پرداخت كرده و ۵۴۰ ميليارد ريال بدهكار است.
وي گفت: اعتبار سال جاري متروي قم نيز ۶۴۰ ميليارد ريال است كه تاكنون دولت مبلغي را پرداخت نكرده است، ولي به منظور تامين نقدينگي لازم قول هاي مساعدي از طرف شهردار و استاندار داده شده تا هر چه سريعتر اين طرح را به جلو هدايت كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان توضيحاتي در خصوص فاز نخست پروژه مذكور، تصريح كرد: فاز اول متروي قم از قلعه كامكار در ابتداي جاده قم - جعفريه آغاز و تا مسجد مقدس جمكران امتداد پيدا مي كند.
نيليه مسافت خط A مترو را ۱۴.۸كيلومتر عنوان كرد، و افزود: درحال حاضر حفاري مكانيزه اين طرح تا بيمارستان نكويي انجام شده و اميدواريم تا ۶ ماه ديگر به پايان برسد تا مابقي كار حفاري را با دست انجام دهيم.
مدير عامل سازمان قطار شهري قم با بيان اينكه فاز نخست متروي قم حداكثر اوائل سال ۹۶ به بهره برداري خواهد رسيد، تصريح كرد: از قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري شامل ۵ايستگاه است كه سه ايستگاه آن در اين مرحله تكميل و دو ايستگاه ديگر نيز كارهاي مربوط به سفت كاري آن انجام، و اقدامات تكميلي و نازك كاري آن نيز در مرحله بعد انجام خواهد شد.
وي همچنين تامين ناوگان مترو و تجهيزات برق آن را از جمله مشكلات فاز نخست اين طرح ذكر كرد، و ابراز اميدواري كرد: فاز دوم مترو نيز تا سه سال آينده به بهره برداري برسد.
نيليه همچنين با تاكيد بر اينكه طبق برآوردهاي انجام شده اتمام اين پروژه به مبلغي در حدود ۶ هزار ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد، خاطر نشان كرد: تاكنون بر اساس قرار داد قبلي و صورت وضعيت ارائه شده از سوي پيمانكار در حدود يكهزار و ۳۰۰ ميليارد ريال هزينه شده است ولي طبق ادعاي پيمانكار با توجه به افزايش قيمت ها بايد اين قرار مورد بازنگري قرار گيرد، كه البته اين موضوع بستگي به نظر معاونت راهبردي رياست جمهوري و راهكاري كه او ارائه مي دهد، دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به بازنگری و تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر قم در طول سالهای گذشته که نقشه راه ترافیکی شهر را مشخص کرده گفت: مطالعات جامع امکان سنجی خطوط انبوه بر شهر قم با تمرکز بر نیازهای آینده شهر انجام و خط دوم متروی قم بر این اساس مسیریابی شد.
پس از ماهها تلاش هنرمندان و کارشناسان، ساخت تابلوهای هنری ایستگاه شهید مطهری مترو قم با طراحی نوین به پایان رسید.
شهردار قم و مدیران ارشد شهری سال جدید را با دیدار با بزرگان شهر و استفاده از رهنمودهای آنان برای حرکت هر چه بهتر در مسیر شهری پویا و سرزنده آغاز کردند. بزرگان شهر در این دیدار ضمن حمایت تمام قد از مجموعه شهرداری، توصیههایی نسبت به برنامه آینده شهرداری ارائه کردند.
شهردار قم گفت: یکی از نیازهای شهر قم احداث خط دوم مترو از پردیسان است که با تصویب در شورای ترافیک استان، امیدواریم با تایید مراجع بالادستی اجرایی شود.
سال ۱۴۰۳ هم با تمام وعدهها و امیدها گذشت، اما قطار متروی قم همچنان در ایستگاه انتظاری ۱۳ ساله متوقف مانده است.
شهردار قم از قطعی شدن تخصیص ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی به شهرداری قم برای پروژه قطار شهری و حملونقل عمومی خبر داد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، ضمن بازدید از تونل سنتی مترو، از دریافت مجوز انتشار ۱۹۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت در واسپین ساعات پایانی سالجاری، برای سال آینده خبر داد.
شهردار قم از رعایت کامل آخرین استانداردهای تجهیزاتی و فنی در اجرای پروژه مترو قم خبر داد و گفت: بهرهبرداری از فاز نخست خط یک پروژه مترو قم به شرط تأمین ناوگان در کمترین زمان به انجام خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم از ارزش یک میلیون یورویی خودرو امداد نجات مترو قم خبر داد و گفت: این خودرو به همراه تجهیزات جانبی در روزهای گذشته تحویل پروژه مترو قم شده است.
شهردار قم صبح امروز از مجموعه سایت دپو، ساختمان مرکز فرمان و مدیریت و انبار تجهیزات مترو قم بازدید کرد.