روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه، فرماندار و رئيس حكومت لين شيا چين به همراه معاون دبيركل، رئيس بازرگاني، رئيس برنامه ريزي و مطالعات و معاون نمايندگي وزارت خارجه چين در لين شيا و جمعي از مديران استان (95/2/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، در طی این بازدید که با حضور جناب آقای مهندس نیلیه مدیر عامل سازمان قطار شهری همراه بود، هیأت چینی با بازدید از تونل خط A متروی قم در جریان آخرین پیشرفت های آن پروژه قرار گرفتند.
در این بازدید که با هدف آشنایی هیأت چینی از فرصتها و ظرفیت های سرمایه گذاری در استان قم برگزار شده بود مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امید است بتوان با همت و همدلی مسئولان استانی و ملی از مشاركت سرمايه گذاران خارجي به صورت فاینانس در توسعه و تکمیل خط A مترو و نیز خطوط آینده مترو قم استفاده کرد و نیز افزود در زمينه تجهيز ناوگان مترو و تكميل آن ۲۰۰ ميليون يورو آمادگي فاينانس وجود دارد و ميتوانيم با سرمايه گذاران خارجي مشاركت داشته باشیم.
در حاشیه این بازدید مهندس نیلیه با بیان پیشرفت 80 درصدی تونل مترو و اشاره به احداث ایستگاه مترو میدان شهید مطهری فزود: این ایستگاه به واسطه تلاقی با ایستگاه منوریل میدان مطهری و نیز همجواری با حرم مطهر حضرت معصومه س، مهم ترین ایستگاه خط A مترو قم به شمار می آید و يكي از بزرگترين ايستگاه هاي مترو در این پروژه می باشد و سعي داريم در اين محل يك مجتمع ايستگاهي شامل مراكز اداري و تجاري ايجاد شود.
ایشان با تشریح برنامه زمان بندی احداث آن ایستگاه بیان داشت: طبق برنامه زمانبندی مقرر گشته با کار شبانه روزی، تا 8 ماه آینده عملیات زیربنایی آن ایستگاه به پایان رسد و با جمع آوری حصارها دوباره وضعیت ترافیکی میدان مطهری به حالت قبل باز گردد و این در شرايطي است كه معمولا در هيچ جاي دنيا اتمام چنين طرحهايي كمتر از ۲۴ ماه امكان پذير نيست.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حملونقل به خطوط انبوهبر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B حملونقل ریلی قم هماکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیشبینی میشود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.
استاندار قم با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستمهای نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهرهبرداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.