ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

پروژه متروی قم

13 اسفند 1393

پروژه خطA قطار شهری قم، شمال غرب شهر قم را به جنوب شرقي آن متصل می‌نماید و مطالعات زمین‌شناختی نیز در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خطA متروی قم با حفظ دسترسی‌های محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه می‌یابد. 

image

 مشخصات پروژه مترو

قم استانی در مرکز ایران در مجاورت استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و سمنان است و برای عبور از استان‌های شمالی به استان‌های مرکزی و جنوبی کشور می‌بایست از این استان گذر کرد.

وجود آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و همچنين مسجد جمکران سالانه جمع کثیری از زائران ایرانی و کشورهای مسلمان جهان را به سوی خود جلب می‌کند؛ همچنین وجود حوزه علمیه قم و حضور برخی از مراجع تقلید در این شهر و استقبال جمع کثیری از مسلمانان جهان برای تحصیل در این حوزه، وجهه شهر را به گونه دیگری تغییر داده است.

پروژه خط A قطار شهری قم، شمال غربی به جنوب شرقی می‌باشد و مطالعات زمین‌شناختی نیز در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خط A متروی قم با حفظ دسترسی‌های محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه می‌یابد. لازم به ذکر است، دسترسی به قطار شهری برای مسافران درون شهری از طریق ۱۴ ایستگاه که به ترتیب از A۱ تا A۱۴ نامگذاری شده­اند پیش‌بینی شده است. سکوهاي مسافرگيري در کلیه ایستگاه‌ها در طرفین خط ریلی قرار داشته و بدون قوس مي باشند. متوسط طول ایستگاه‌ها ۱۰۹ متر و فاصله مرکز به مرکز ایستگاه‌های متوالی بین ۶۶۰ تا ۱۹۸۰ متر يعني بطور متوسط ۱ کیلومتر می‌باشد.

این خط شامل توقفگاه ابتدایی در حوالی مسجد جمکران بوده و محل دپو آن در منطقه کامکار می‌باشد.دپوی خطدر انتهای مسیر، ۳۷ هکتار مساحت دارد و بعد از ایستگاه A۱۴ (کامکار) به سمت شمال شرق، با عبور از زیر بزرگراه قم– اراک در نظر گرفته شده است. 

موقعیت قرارگیری محل دپو در این منطقه و فاصله 4.5 کیلومتری از ایستگاه گارمانوری خط راه‌آهن تهران-قم، امکان اتصال خط A متروی قم را به ایستگاه یاد شده میسر می‌گرداند.

ابتدای مسیر از توقفگاه ابتدایی (در تراز ۱۸- متر) شروع و با توجه به پلان طراحی شده از میدان بقیه‌ا...، ولیعصر، در امتداد خیابان دل‌آذر تا میدان پلیس ادامه می‌یابد و سپس با عبور از موقعیت خیابان میرزای قمی، محلة چهل‌اختران، تقاطع غیرهمسطح عمار یاسر به چهار راه بازار، پل علیخانی، میدان مطهری، خیابان هدف، میدان سعیدی با قوس‌هایی در طول خیابان امامزاده ابراهیم(ع). در ادامه بعد از عبور از تقاطع غیرهمسطح راه‌آهن و عبور از مقابل صحن امامزاده ابراهیم(ع)، میدان معصومیه، میدان کشاورز ادامه می‌یابد و در انتها به محله قلعه کامکار رسیده و به پایان می‌رسد.



تگ ها :
آخرین اخبار

شروع عملیات راه‌اندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم

عملیات راه‌اندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم بر روی ریل و در تونل آغاز شد.


استاندار قم: تامین واگن متروی قم تا پایان سال جاری

استاندار قم از تامین واگن متروی قم تا اسفند سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: شهرداری قم ۱۶۰ میلیارد تومان پیش‌پرداخت در این پروژه خواهد داشت.


مدیر منطقه یک شهرداری قم: انجام تملکات ایستگاه مترو نکویی قم

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به توافقات با دانشگاه علوم پزشکی گفت: تملک املاک در تعهد شهرداری برای احداث ایستگاه متروی نکویی قم در جریان است.


تقدیر و تشکر معاون وزیر کشور از پیشرفت مترو قم

رئیس سازمان شهرداری‌ها و معاون عمرانی وزارت کشور در بازدید از ایستگاه شهید مطهری پروژه مترو قم، از اقدامات انجام‌شده برای آماده‌سازی فاز اول این پروژه تقدیر کرد.


قم در مسیر توسعه؛ خبرهای خوب برای مترو و ناوگان حمل و نقل شهری

در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.


بازدید معاون وزیر کشور از متروی قم / تاکید بر پیگیری تامین واگن مترو در دولت

معاون عمرانی وزیر کشور ضمن بازدید از ایستگاه میدان مطهری متروی قم، بر تلاش دولت برای تامین واگن مترو تاکید کرد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم: ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر در متروی قم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.


نماینده مردم قم در مجلس: خط نخست متروی قم تا ۱۴۰۷ تکمیل خواهد شد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.


مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم: پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.


برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم در سال۱۴۰۴

اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۴ با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، به ریاست مجید متین فر سرپرست شهرداری قم برگزار گردید.