پروژه خطA قطار شهری قم، شمال غرب شهر قم را به جنوب شرقي آن متصل مینماید و مطالعات زمینشناختی نیز در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خطA متروی قم با حفظ دسترسیهای محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه مییابد.
مشخصات پروژه مترو
قم استانی در مرکز ایران در مجاورت استانهای تهران، مرکزی، اصفهان و سمنان است و برای عبور از استانهای شمالی به استانهای مرکزی و جنوبی کشور میبایست از این استان گذر کرد.
وجود آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و همچنين مسجد جمکران سالانه جمع کثیری از زائران ایرانی و کشورهای مسلمان جهان را به سوی خود جلب میکند؛ همچنین وجود حوزه علمیه قم و حضور برخی از مراجع تقلید در این شهر و استقبال جمع کثیری از مسلمانان جهان برای تحصیل در این حوزه، وجهه شهر را به گونه دیگری تغییر داده است.
پروژه خط A قطار شهری قم، شمال غربی به جنوب شرقی میباشد و مطالعات زمینشناختی نیز در همین گستره انجام گرفته است. موقعیت خط A متروی قم با حفظ دسترسیهای محلی، از مسجد جمکران آغاز و در قلعه کامکار خاتمه مییابد. لازم به ذکر است، دسترسی به قطار شهری برای مسافران درون شهری از طریق ۱۴ ایستگاه که به ترتیب از A۱ تا A۱۴ نامگذاری شدهاند پیشبینی شده است. سکوهاي مسافرگيري در کلیه ایستگاهها در طرفین خط ریلی قرار داشته و بدون قوس مي باشند. متوسط طول ایستگاهها ۱۰۹ متر و فاصله مرکز به مرکز ایستگاههای متوالی بین ۶۶۰ تا ۱۹۸۰ متر يعني بطور متوسط ۱ کیلومتر میباشد.
این خط شامل توقفگاه ابتدایی در حوالی مسجد جمکران بوده و محل دپو آن در منطقه کامکار میباشد.دپوی خطدر انتهای مسیر، ۳۷ هکتار مساحت دارد و بعد از ایستگاه A۱۴ (کامکار) به سمت شمال شرق، با عبور از زیر بزرگراه قم– اراک در نظر گرفته شده است.
موقعیت قرارگیری محل دپو در این منطقه و فاصله 4.5 کیلومتری از ایستگاه گارمانوری خط راهآهن تهران-قم، امکان اتصال خط A متروی قم را به ایستگاه یاد شده میسر میگرداند.
ابتدای مسیر از توقفگاه ابتدایی (در تراز ۱۸- متر) شروع و با توجه به پلان طراحی شده از میدان بقیها...، ولیعصر، در امتداد خیابان دلآذر تا میدان پلیس ادامه مییابد و سپس با عبور از موقعیت خیابان میرزای قمی، محلة چهلاختران، تقاطع غیرهمسطح عمار یاسر به چهار راه بازار، پل علیخانی، میدان مطهری، خیابان هدف، میدان سعیدی با قوسهایی در طول خیابان امامزاده ابراهیم(ع). در ادامه بعد از عبور از تقاطع غیرهمسطح راهآهن و عبور از مقابل صحن امامزاده ابراهیم(ع)، میدان معصومیه، میدان کشاورز ادامه مییابد و در انتها به محله قلعه کامکار رسیده و به پایان میرسد.
انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکانسنجی ادامه طرح منوریل قم
جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.
جمعی از مسئولین و اساتید جامعه المصطفی از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو قم بازدید نمودند.
مسئول کنترل پروژه سازمان قطار شهری قم:اجرای 7400 متر مربع جاده سازی در دپو و پارکینگ مترو برای فاز اول خط 1 پروژه مترو قم پیش بینی شده است که در حال نهایی شدن است.
در ادامه بازدیدهای دوره ای، مدیر عامل سازمان قطار شهری قم، ظهر چهار شنبه مورخ 1402/03/31 از دپو و پارکینگ مترو درکارگاه قلعه کامکار بازدید نمود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: کاهش اعتبارات مورد نیاز و افزایش چند برابری نرخ تجهیزات و مصالح طی سالهای اخیر ، مهمترین عامل تاخیر در اجرای مترو قم می باشد.
مدیر پروژه ایستگاه A12 مترو قم: فرونشست سطحی زمین در خیابان امامزاده ابراهیم(ع) در اثر مشکلات تأسیسات زیر سطحی بوده و ارتباطی به عملیات اجرای پروژه مترو ندارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم از کارگاه عمرانی مصلی تهران بازدید نمود.
بنا به پیشنهاد شهردار قم و با حکم استاندار قم، محمدرضا انگشت باف به عنوان مدیر عامل سازمان قطارشهری شهرداری قم منصوب شد.
تکمیل فاز نخست و توسعه فاز دوم خط 1 مترو قم نیازمند تخصیص و تزریق به موقع منابع مالی می باشد.