ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

ایستگاه مترو شهید مطهری قم آماده بهره‌برداری گردید

18 اردیبهشت 1402

مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم: با تکمیل ساختمان و انتقال و نصب بخش زیادی از تجهیزات، ایستگاه شهید مطهری آماده بهره برداری می باشد.

image

مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم در گفتگو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: ایستگاه مترو شهید مطهری در میدان شهید مطهری که از نقاط دارای حجم مسافر بالا و گره های ترافیکی شهر قم می باشد واقع شده که با جانمایی مناسب در جهت حل معضل ترافیکی این منطقه ساخته شده است.  
مهندس اورعی عنوان نمود: ایستگاه شهید مطهری ،در سه طبقه با سه ورودی مجزا، ۴ پله فرار، دو خروجی اضطراری و چهار هواکش میان تونلی و ایستگاهی می باشد که برای ساخت این ایستگاه ۹۲ هزار متر مکعب خاکبرداری ،۴۲۶۰ تن آرماتوربندی ،۴۰ هزار مترمکعب بتن و 43 هزار متر مربع نازک کاری انجام شده است .
 وی در ادامه افزود:  این ایستگاه جزو ایستگاه های اصلی خط 1 مترو قم بوده و از نظر وسعت بین ایستگاه های قطعه نخست  به دلیل سطح سرویس دهی و تقاضای بیشتر در حجم مسافرین دارای سطح زیربنایی بیش از سایر ایستگاه ها و حدود ۱5۰۰۰متر مربع در ۳ طبقه می باشد. همچنین این ایستگاه دارای ۳ ورودی در اطراف میدان شهید مطهری و دارای ۲ سر گیت جهت تسهیل عبور مسافرین می باشد. طول سکوی ایستگاه ۱۰۰ متر بوده که قابلیت سرویس دهی به ۵ واگن را داراست و در زمان اوج تردد، توانایی جابجایی حدود ۱۰۰۰ مسافر در هر 2/5 دقیقه را خواهد داشت.
ایشان خاطر نشان کرد: همچنین معماری داخلی فضاهای عمومی ایستگاه با توجه به مجاورت با بافت سنتی قم و حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)، هماهنگ و همخوان با معماری اسلامی و سنتی ایران بوده و از مصالح آجر و کاشی استفاده شده است.
مسعود اورعی بیان داشت: در طراحی و اجرای ایستگاه به تردد و سهولت استفاده معلولین و نابینایان توجه شده و مسیرهای دسترسی آنان در نظر گرفته شده و همچنین در کل، تعداد ۱۶ دستگاه پله برقی و ۴ دستگاه آسانسور در نظرگرفته شده که در قطعه نخست بهره برداری تعداد ۶ دستگاه پله برقی و ۳ دستگاه آسانسور در حال نصب می باشد.
وی در پایان اظهار نمود: از نظر ایمنی در برابر حریق، ایستگاه شهید مطهری قابلیت خارج کردن کلیه نفرات طی ۶ دقیقه از طریق ۴ راه پله فرار (ایمن در برابر نفوذ دود و آتش) در ترازهای سکو و بلیط فروشی را داراست که به ۲ کیوسک در سطح زمین منتهی می شود و کلیه مصالح بکار رفته در ساخت ایستگاه از نوع مقاوم در برابر حریق و دارای حداقل درجه B واکنش در برابر آتش است.
 

تگ ها :
آخرین اخبار

کاهش شدید اعتبارات و افزایش هزینه ها، مهمترین عامل تأخیر در اجرای مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: کاهش اعتبارات مورد نیاز و افزایش چند برابری نرخ تجهیزات و مصالح طی سالهای اخیر ، مهمترین عامل تاخیر در اجرای مترو قم می باشد.


فرونشست سطحی زمین در خیابان امامزاده ابراهیم(ع) ارتباطی با مترو قم ندارد

مدیر پروژه ایستگاه A12 مترو قم: فرونشست سطحی زمین در خیابان امامزاده ابراهیم(ع) در اثر مشکلات تأسیسات زیر سطحی بوده و ارتباطی به عملیات اجرای پروژه مترو ندارد.


بازدید مدیر عامل سازمان قطار شهری قم از کارگاه عمرانی مصلی تهران

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم از کارگاه عمرانی مصلی تهران بازدید نمود.


"محمد رضا انگشت باف" مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم شد

بنا به پیشنهاد شهردار قم و با حکم استاندار قم، محمدرضا انگشت باف به عنوان مدیر عامل سازمان قطارشهری شهرداری قم منصوب شد.


برنامه توسعه مترو قم به سمت مسجد مقدس جمکران

تکمیل فاز نخست و توسعه فاز دوم خط 1 مترو قم نیازمند تخصیص و تزریق به موقع منابع مالی می باشد.


تامین و حمل تجهیزات سامانه تهویه، اعلام و اطفاء حریق پروژه مترو قم

تجهیزات سامانه تهویه و اعلام حریق، ساخته شده توسط متخصصان داخلی وارد پروژه مترو قم گردید.


"محمدرضا فرزانگان" رئيس اداره نگهداري و تعميرات سازمان قطار شهری شهرداری قم شد

با حکم سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم، محمدرضا فرزانگان به عنوان رئيس اداره نگهداري و تعميرات قطار شهری شهرداری قم منصوب شد.


"سید محمد حسین رضوان کریمی" رئيس اداره طراحي و مهندسي سازمان قطار شهری شهرداری قم شد

با حکم سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم، سید محمد حسین رضوان کریمی به عنوان رئيس اداره طراحي و مهندسي سازمان قطار شهری شهرداری قم منصوب شد.


"رسول روستايي زاده" سرپرست اداره سرمايه انساني سازمان قطار شهری شهرداری قم شد

با حکم سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم، رسول روستایی زاده به عنوان سرپرست اداره سرمايه انساني سازمان قطار شهری شهرداری قم منصوب شد.


یک ریال از عوارض مردم قم در منوریل هزینه نمی‌شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: منوریل در زمان دولت وقت در قم کلید خورد و امروز نیز توسط دولت وقت باید تعیین و تکلیف شود.(تاریخ انتشار 1402/02/17)