ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

ایستگاه مترو شهید مطهری قم آماده بهره‌برداری گردید

18 اردیبهشت 1402

مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم: با تکمیل ساختمان و انتقال و نصب بخش زیادی از تجهیزات، ایستگاه شهید مطهری آماده بهره برداری می باشد.

image

مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم در گفتگو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: ایستگاه مترو شهید مطهری در میدان شهید مطهری که از نقاط دارای حجم مسافر بالا و گره های ترافیکی شهر قم می باشد واقع شده که با جانمایی مناسب در جهت حل معضل ترافیکی این منطقه ساخته شده است.  
مهندس اورعی عنوان نمود: ایستگاه شهید مطهری ،در سه طبقه با سه ورودی مجزا، ۴ پله فرار، دو خروجی اضطراری و چهار هواکش میان تونلی و ایستگاهی می باشد که برای ساخت این ایستگاه ۹۲ هزار متر مکعب خاکبرداری ،۴۲۶۰ تن آرماتوربندی ،۴۰ هزار مترمکعب بتن و 43 هزار متر مربع نازک کاری انجام شده است .
 وی در ادامه افزود:  این ایستگاه جزو ایستگاه های اصلی خط 1 مترو قم بوده و از نظر وسعت بین ایستگاه های قطعه نخست  به دلیل سطح سرویس دهی و تقاضای بیشتر در حجم مسافرین دارای سطح زیربنایی بیش از سایر ایستگاه ها و حدود ۱5۰۰۰متر مربع در ۳ طبقه می باشد. همچنین این ایستگاه دارای ۳ ورودی در اطراف میدان شهید مطهری و دارای ۲ سر گیت جهت تسهیل عبور مسافرین می باشد. طول سکوی ایستگاه ۱۰۰ متر بوده که قابلیت سرویس دهی به ۵ واگن را داراست و در زمان اوج تردد، توانایی جابجایی حدود ۱۰۰۰ مسافر در هر 2/5 دقیقه را خواهد داشت.
ایشان خاطر نشان کرد: همچنین معماری داخلی فضاهای عمومی ایستگاه با توجه به مجاورت با بافت سنتی قم و حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)، هماهنگ و همخوان با معماری اسلامی و سنتی ایران بوده و از مصالح آجر و کاشی استفاده شده است.
مسعود اورعی بیان داشت: در طراحی و اجرای ایستگاه به تردد و سهولت استفاده معلولین و نابینایان توجه شده و مسیرهای دسترسی آنان در نظر گرفته شده و همچنین در کل، تعداد ۱۶ دستگاه پله برقی و ۴ دستگاه آسانسور در نظرگرفته شده که در قطعه نخست بهره برداری تعداد ۶ دستگاه پله برقی و ۳ دستگاه آسانسور در حال نصب می باشد.
وی در پایان اظهار نمود: از نظر ایمنی در برابر حریق، ایستگاه شهید مطهری قابلیت خارج کردن کلیه نفرات طی ۶ دقیقه از طریق ۴ راه پله فرار (ایمن در برابر نفوذ دود و آتش) در ترازهای سکو و بلیط فروشی را داراست که به ۲ کیوسک در سطح زمین منتهی می شود و کلیه مصالح بکار رفته در ساخت ایستگاه از نوع مقاوم در برابر حریق و دارای حداقل درجه B واکنش در برابر آتش است.
 

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.