ســـازمــان قطار شهــری قــم

Qom Urban Railway Organization

بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

11 آذر 1402

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.

image

به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم، سید امید خداشناس معاونت بهره برداری و تجهیزات سازمان قطار شهری قم عنوان نمود: توسعه مسیر خط 1 مترو قم به سمت ایستگاه مسجد مقدس جمکران، همزمان با راه اندازی فاز اول هدف اصلی مجموعه مدیریت شهری 
می باشد.
معاون بهره برداری و تجهیزات سازمان قطار شهری قم در رابطه با اسناد بالادستی پروژه گفت: مطابق مصوبات شورای عالی فنی کشور، اجرای پروژه خط 1 مترو قم در 2 فاز تعریف شده و به بهره برداری خواهد رسید. بر همین اساس وبا توجه به محدودیت منابع و مشابه با افتتاح سایر خطوط قطار شهری در کلانشهر های کشور به صورت فاز بندی، فاز اول پروژه مترو قم نیز به طول 6 کیلومتر و با 6 ایستگاه(2 ایستگاه مسافرگیر و ۴ ایستگاه عبوری) حدفاصل ایستگاه شهید مطهری تا شهدای کامکار و دپو پارکینگ تکمیل و راه اندازی می شود.
سید امید خداشناس در مورد پیشرفت فاز اول مترو نیز بیان داشت:
در راستای مصوبات و برنامه ریزی صورت گرفته 2 ایستگاه شهید مطهری و کشاورز به صورت کامل ساخته شده و تجهیزات مورد نیاز این 2 ایستگاه، مسیر و ایستگاه های عبوری تأمین و نصب شده است.
وی در مورد تلاش برای بومی سازی صنعت ریلی کشور بیان نمود: برای پیشبرد این فاز علیرغم رعایت اصول فنی و استاندارهای داخلی و بین المللی، سازمان قطار شهری قم به عنوان اولین بار در سطح کشور حمایت از تولید داخل و شرکتهای توانمند کشور را در دستور کار قرارداده تا ضمن بهره گیری از تجهیزات با کیفیت و مناسب در پروژه مترو قم، مسیر داخلی سازی و استفاده از تولیدات ایرانی را برای سایر متروهای کشور هموار نماید.
 مهندس خداشناس در مورد تأمین ناوگان و سیگنالینگ مورد نیاز مترو قم اظهار کرد: در حال حاضر وزارت کشور به عنوان متولی تامین ناوگان قطارشهریهای کشور، قرارداد تامین ۵۰ دستگاه واگن را برای مترو قم منعقد نموده و مراحل طراحی آن رو به اتمام است و همچنین تأمین، نصب و راه اندازی سیگنالینگ نیز به عنوان مهمترین سامانه از نظر فنی و ایمنی در زمان شروع بهره برداری توسط سازمان قطار شهری قم در حال پیگیری می باشد و در صورت اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر قم، نسبت به عقد قرارداد با شرکت ذیصلاح اقدام خواهد شد، تا با توجه به ارتباط بسیار زیاد این سامانه با سیستم کنترلی و ایمن راهبری قطار، هم فرایند طراحی و ساخت واگن ها تسریع شود و از ابتدای راه اندازی ضمن حفظ جان مسافرین و پرسنل خود، نگهداری مناسب از سرمایه های شهر، نیز صورت پذیرد.
 در پایان ایشان اضافه نمود: به موازات آمادگی کامل برای راه اندازی فاز اول خط و فراهم نمودن شرایط تست گرم و سپس بهره برداری، سازمان قطارشهری با یک برنامه ریزی مناسب تمامی توان خود را برای بازنگری طراحی ایستگاه ها با هدف بهینه نمودن و کاهش هزینه ها و برگزاری مناقصات جهت حفاری تونل مابین A2 به A1، احداث ایستگاه میرزای قمی(مقابل بیمارستان نکویی)، میدان ولیعصر(عج) و مسجد مقدس جمکران به کار گرفته و در بازه زمانی مدّ نظر، مسیر به تدریج توسعه یافته و14/8 کیلومتر خط 1 مترو قم وارد مدار بهره برداری خواهد شد.


 

تگ ها :
آخرین اخبار

تست و تحویل گیری موانع انتهایی خط یک مترو قم

معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.


آیت الله اعرافی: پیشرفت پروژه مترو قم نسبت به بازدید سال 1397 قابل توجه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.


اتصال پردیسان به میدان 72 تن  توسط خط B متروی قم

دکترآقامیری: خط  Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.


افزایش ۵۰۰ درصدی مبلغ اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ متروی قم

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.


برآورد هزینه احداث هر کیلومتر خط 2 مترو قم

هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.


آماده سازی کلیّات پیوست فرهنگی پروژه های سازمان قطار شهری قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.


پله برقی های ایستگاه کشاورز در مسیر نصب و راه اندازی

تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.


برگزاری جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم در آذر ماه

جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.


امکان سنجی مجدد خط B مترو قم

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.


مترو قم در مقایسه با سایر شهرها

معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.