مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: دستگاه حفاری (TBM) سال 1391 الی 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از یک شرکت آلمانی تامین و این دستگاه صرفاً بابت حفاری تونل مکانیزه خط 1 مترو قم بکار گرفته شد.
محمدرضا انگشت باف افزود: حفاری تونل مکانیزه توسط دستگاه فوق به متراژ 10283 متر در بهمن ماه 1395 به اتمام رسید و با احتساب کلیه هزینه ها شامل هزینه های مربوط به خرید دستگاه حفاری و...، هزینه احداث تونل مکانیزه در شهر مقدس قم به ازاء هر متر طول 14/5 میلیون تومان رقم خورد که در مقایسه با سایر پروژههای مشابه از نظر حجم و زمان، متری 3 الی 4 میلیون تومان ارزانتر می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه کارفرما ( سازمان قطار شهری شهرداری قم ) قصد مالکیت دستگاه حفاری (TBM) و خرید از پیمانکار را داشت، می بایست مبلغ 6.434.641 یورو ( طبق مفاد قرارداد) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، پرداخت می نمود، لذا با توجه به اینکه این مبلغ حسب شرایط وقت، پرداخت نگردید، مشاور کارفرما براساس بند 17 فصل 4 شرایط عمومی پیمان، (حدودا 3 سال بعد از اتمام کار دستگاه) در مهرماه سال 1398 ، مجوز خروج دستگاه را طبق مفاد قرارداد فیمابین صادر نمود.
ایشان در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم شروع اجرای خط B مترو با وجود دستگاه حفاری (TBM) مستقر، بیان داشت: با وجود پروژه های نیمه کاره منوریل و خط1مترو قم، دولت وقت، رسما اعلام نمود موافق راهاندازی خط B مترو قم به عنوان یک پروژه جدید دیگر نیست و چنانچه شهرداری قم اصرار بر اجرای خط B مترو دارد، بایستی از محل منابع داخلی، هزینه های ساخت پروژه را تامین نماید که در آن برهه زمانی، امکان پذیر نبود و عملا با توجه به عدم حمایت دولت در آن زمان، پرداخت هزینه 6.4 میلیون یورویی و سایر هزینه های سنگین مرتبط با جابجایی، تعمیر و نگهداری دستگاه حفاری نیز در صورت تملک شهرداری، توجیه فنی و اقتصادی نداشت.
ایشان در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نگرانی های پیش آمده در اذهان عمومی بابت دستگاه حفار، عنوان نمود: در ابتدای پروژه (سال 1389)، شهرداری قم قصد داشت که رأساً از طریق شرکت هرن کنشت آلمان نسبت به تامین دستگاه حفار اقدام نماید و لیکن با توجه به اینکه این مهم بنا به دلایلی از جمله تحریم و... محقق نشد، احتمال می رود همچنان برخی تصورشان بر این باشد که دستگاه توسط شهرداری قم خریداری شده، در حالیکه پیمانکار خود نسبت به تأمین و راه اندازی در سال 1392دستگاه اقدام نمود.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری شهرداری قم: با استفاده از تجربه های شهرهای دیگر در ساخت و اجرای مترو و مدیریت هزینه ها، شاهد کاهش قابل توجه هزینه های اجرای تونل مکانیزه مترو قم بوده ایم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیرعامل و مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو بازدید نمودند.
به میزبانی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان وزرات کشور، مشکلات و موانع راه اندازی فاز نخست مترو قم و همچنین توسعه به سمت مسجد مقدس جمکران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مترو قم به عنوان یکی از نمادهای مهم فعالیت جهادی و انقلابی در شرایط تحریم کشور برای اثبات خودباوری و تکیه بر توان داخلی می باشد.
انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکانسنجی ادامه طرح منوریل قم
جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.