ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

عدم مالکیت شهرداری قم در مورد دستگاه حفاری(TBM)

09 آبان 1402

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.

image

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: دستگاه حفاری (TBM) سال 1391 الی 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از یک شرکت آلمانی تامین و این دستگاه صرفاً بابت حفاری تونل مکانیزه خط 1 مترو قم بکار گرفته شد.

محمدرضا انگشت باف افزود: حفاری تونل مکانیزه توسط دستگاه فوق به متراژ 10283 متر در بهمن ماه 1395 به اتمام رسید و با احتساب کلیه هزینه ها شامل هزینه های مربوط به خرید دستگاه حفاری و...، هزینه احداث تونل مکانیزه در شهر مقدس قم به ازاء هر متر طول 14/5 میلیون تومان رقم خورد که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه از نظر حجم و زمان، متری 3 الی 4 میلیون تومان ارزانتر می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه کارفرما ( سازمان قطار شهری شهرداری قم ) قصد مالکیت دستگاه حفاری (TBM) و خرید از پیمانکار را داشت، می بایست مبلغ 6.434.641 یورو ( طبق مفاد قرارداد) به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، پرداخت می نمود، لذا با توجه به اینکه این مبلغ حسب شرایط وقت، پرداخت نگردید، مشاور کارفرما براساس بند 17 فصل 4 شرایط عمومی پیمان، (حدودا 3 سال بعد از اتمام کار دستگاه) در مهرماه سال 1398 ، مجوز خروج دستگاه را طبق مفاد قرارداد فیمابین صادر نمود.

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم شروع اجرای خط B مترو با وجود دستگاه حفاری (TBM) مستقر، بیان داشت: با وجود پروژه های نیمه کاره منوریل و خط1مترو قم، دولت وقت، رسما اعلام نمود موافق راه‌اندازی خط B مترو قم به عنوان یک پروژه جدید دیگر نیست و چنانچه شهرداری قم اصرار بر اجرای خط B مترو دارد، بایستی از محل منابع داخلی، هزینه های ساخت پروژه را تامین نماید که در آن برهه زمانی، امکان پذیر نبود و عملا با توجه به عدم حمایت دولت در آن زمان، پرداخت هزینه 6.4 میلیون یورویی و سایر هزینه های سنگین مرتبط با جابجایی، تعمیر و نگهداری دستگاه حفاری نیز در صورت تملک شهرداری، توجیه فنی و اقتصادی نداشت.
ایشان در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نگرانی های پیش آمده در اذهان عمومی بابت دستگاه حفار، عنوان نمود: در ابتدای پروژه (سال 1389)، شهرداری قم قصد داشت که رأساً از طریق شرکت هرن کنشت آلمان نسبت به تامین دستگاه حفار اقدام نماید و لیکن با توجه به اینکه این مهم بنا به دلایلی از جمله تحریم و...  محقق نشد، احتمال می رود همچنان برخی تصورشان بر این باشد که دستگاه توسط شهرداری قم خریداری شده، در حالیکه پیمانکار خود نسبت به تأمین و راه اندازی در سال 1392دستگاه اقدام نمود.
 

تگ ها :
آخرین اخبار

برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم به ریاست شهردار قم

اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.


امیدی تازه برای خط A متروی قم با خرید واگن داخلی

با هدف تسریع در بهره‌برداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگن‌سازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس شورای اسلامی شهر قم: واگن‌های متروی قم تا پایان سال تامین شود

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگن‌های متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راه‌اندازی شود.


احیای خط دوم مترو قم؛ بازگشت به ریل توسعه حمل‌ونقل پایدار

پس از سال‌ها تاخیر، حاشیه‌سازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر به‌طور جدی روی میز تصمیم‌گیری قرار گرفت و این‌بار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژه‌ای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گره‌های چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسی‌ترین نیازهای کلان‌شهر قم پاسخ دهد: حمل‌ونقل انبوه‌بر، پاک و پایدار.


استاندار قم: قم نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقامتی است / تامین واگن مترو تا ۶ ماه آینده

استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران در این شهر حضور پررنگ‌تری داشته باشند.


رئیس شورای شهر قم: دولت برای اجرای خط دوم متروی قم کمک کند

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حمل‌ونقل به خطوط انبوه‌بر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.


نماینده مردم قم در مجلس خبر داد پیگیری برای تامین واگن متروی قم در سال جاری

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگن‌های خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.


وزیر کشور حکم شهردار قم را ابلاغ کرد

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.


معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم: تصویب نهایی خط B متروی قم در شورای عالی ترافیک کشور / اتصال خطوط A و B با طراحی شبکه حلقوی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکان‌سنجی خط B حمل‌ونقل ریلی قم هم‌اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.


استاندار قم: پیگیری طراحی سیگنالینگ متروی قم

استاندار قم با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستم‌های نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهره‌برداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.