مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر این سازمان با اشاره به ساختار قرارداد پروژه خط یک مترو قم که بهصورت EPC به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) واگذارشده است، ادامه داد: بر اساس قرارداد اولیه پیمانکار میبایست نسبت به تأمین 130 دستگاه واگن به مبلغ 131 میلیون یورو اقدام مینمود که چندین مناقصه نیز در این خصوص برگزار شد، اما بنا به دلایلی ازجمله تحریمها، امکان نهایی شدن این بخش از تعهدات پیمانکار و تأمین تجهیزات میسّر نشد.
وی رفع ایرادات قراردادی پروژه مترو را یادآور شد و افزود: با اخذ مصوبه از شورای عالی فنی کشور، تأمین 3 الی 5 رام قطار جزو الزامات بهرهبرداری از پروژه تعیین گردید و بهناچار در سال 1397 کارفرما رأساً از طریق وزارت کشور پیگیری تأمین ناوگان را بر عهده گرفت و به همین منظور نیز با شرکتهای واگنساز چینی و روسی وارد مذاکره شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم پیشنهاد قیمت شرکت مترو واگن ماش روسیه را نسبتاً بالا و بدون تأمین قطعات یدکی دانست و خاطرنشان کرد: در این فرآیند انتخاب شرکت پوژن چین که ازلحاظ قیمت تمامشده و تأمین قطعات یدکی شرایط مناسبتری داشت، ارجحیت پیدا نمود، مضاف بر اینکه قرار بود واگنهای مترو واگن ماش کشور روسیه از محل خط اعتباری ایران و روسیه تأمین گردد و در آن برهه زمانی به سرانجام نرسید.
انگشتباف عقد و تنفیذ قرارداد خرید واگنهای مترو به قم در سال گذشته را گامی مهم در جهت تحقق تأمین ناوگان موردنیاز دانست و گفت: سال گذشته و همزمان با روز ملی حملونقل سال 1401 در شهر مشهد، قرارداد تأمین واگنهای متروی قم به ارزش بالغبر 63 میلیون یورو توسط رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به شهرداری قم تنفیذ گردید و در حال حاضر نیز اسناد فنی و تفصیلی آن در حال تصویب است تا بلافاصله پس از اتمام مباحث فنی و پرداخت قسط اول توسط دولت، تولید واگن در اواخر سال 1402 انجام پذیرد.
وی وضعیت فعلی پروژه فاز نخست خط یک مترو قم را با توجه به آمادگی مسیر و ایستگاهها آماده انجام تست گرم دانست و تصریح کرد: در بازدید آبان ماه نمایندگان وزارت کشور این آمادگی مورد تائید قرار گرفت و درصدد هستیم تا به واسطه وزارت کشور و امانت گرفتن 3 رام قطار از سایر شهرها، نسبت به راهاندازی هر چه سریعتر فاز نخست خط یک مترو قم و حتی افتتاح در ایام الله دهه فجر سال جاری اقدام نماییم.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: مردم پردیسان برای حملونقل به خطوط انبوهبر نیاز دارند و از دولت تقاضا داریم تا از ظرفیت اراضی دولتی برای پشتیبانی این پروژه استفاده کند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اعلام ابلاغ حکم دکتر عظیمی به عنوان شهردار کلانشهر قم گفت: با توجه به وصول پاسخ مثبت استعلام و تکمیل مراحل قانونی، حکم دکتر فرامرز عظیمی به عنوان شهردار قم از سوی وزیر کشور صادر و به استان ابلاغ شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B حملونقل ریلی قم هماکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیشبینی میشود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.
استاندار قم با اشاره به پیشرفتهای قابل توجه پروژه مترو قم گفت: با همکاری شرکت صنایع الکترونیک ایران، سیستمهای نوین کنترل و مدیریت ریلی برای مترو قم طراحی و اجرا خواهد شد تا شاهد بهرهبرداری هرچه بهتر از این پروژه حیاتی باشیم.